fbpx
Marketing Consulting - Online marketing ügynökség

9 ok, amiért weboldalad visszaeshet a Google keresőben és SEO útmutató a javításukhoz

Mi okozhatja a Google helyezés csökkenését?

Cikk megosztása!

Képzeld el, hogy egy reggel felébredsz, megnézed weboldalad rangsorolási jelentését, és azt látod, hogy webhelyed nehezen megszerzett pozíciói a Google-ben teljesen megváltoztak. Eltűnt a Google top 10-ből és top 100-ból, nyoma sem maradt. Egész biztos, hogy ez egy szörnyű érzés.

Ebben a cikkben lévő tippek segítenek, hogy jó pozícióban maradj. Illetve segítenek megkeresni a lehetőséges okokat, ha már beütött a baj. Ilyenkor a legjobb, ha nem pánikolunk, csak módszeresen elkezdünk dolgozni azon, hogy minél előbb visszanyerjük a helyezéseinket.

Miért csökkenhet a helyezésed a Google-ben?

A rangsor hirtelen csökkenésének okai eltérőek: előfordulhat, hogy a Google frissíti az algoritmusait, a SERP gazdag funkciói változnak, vagy esetleg hibásan hajtottál végre webhelymódosításokat. Egy másik ok az is lehet, hogy egy döntő fontosságú webhely jogosultsági tényező gyengült. Például előfordulhat, hogy webhelyed elveszítette a visszamutató linkeket, leromlott az oldal sebessége, vagy az új kialakítás akadályozza a felhasználói élményt.

Az útmutatóból megtudhatod a hirtelen rangsorolás változással járó leggyakoribb okokat, mindegyikhez tüneteket, gyógyulási tippeket és megelőzési módszereket ismertetünk. De mielőtt belevágnánk…

Ellenőrizd az adatok pontosságát

Ha a SEO által generált forgalom csökkenésével foglalkozol, a legfontosabb dolog, amit kétszer kell ellenőrizned, az az adatok pontossága. Győződj meg arról, hogy nem hiányzik egy bizonyos időszakra vonatkozó adat, egy eszköz vagy egy oldaltípus. A jó hír az, hogy ezeket a hibákat könnyű észlelni és a jövőben megelőzni.

Ráadásul az organikus forgalmi ingadozásokban nincs semmi szokatlan. Csak hogy megnyugodj, összehasonlíthatod a statisztikákat az átlagos SEO forgalom ingadozásának kiszámításával. Például megrajzolhatod heti SEO forgalmad és az elmúlt 12 hónap átlagos pozícióját, és kiszámíthatod ebből az eltérést. Ha a visszaesés továbbra is drámai, akkor jön a többi teendő.

És végül nézd meg, hogy a tendencia maradandó-e. Fent az egyik ügyfelünk oldalára vonatkozó Google Search Console-adatok láthatók, és látható, hogy volt némi zűrzavar, de az oldal magától helyreállt. Fogalmam sincs, mi okozta az elmozdulásokat, valószínűleg a Google tett valamit az algoritmusaival kapcsolatban. Ilyenkor fontos megőrizni a hidegvért, és megnézni, megoldódik-e magától a helyzet.

Ellenőrizd az oldalak indexelését

Amikor eszközeid rangsorcsökkenésről számolnak be, biztosan sürgősen tenned kell valamit. De itt ne engedj a pániknak – kezd el kivizsgálni a probléma hatókörét. Először írd be a keresőbe: site: domain név, hogy gyorsan ellenőrizd, hogy webhelyed továbbra is indexelve van-e.

Ha továbbra is megtalálod oldalaid a keresési eredmények között, az jó hír. De ha a legtöbb oldal hirtelen kiesik a keresőmotorok indexéből, az manuális büntetést jelenthet.

Ezután szükséged lesz néhány eszközre, hogy mélyebbre áss, és megértsd a rangsorcsökkenés okát. Leginkább a Google Search Console-ban tudod keresni a válaszokat. Ezenkívül a helyszín-ellenőrző eszközöket is használhatoda mélyrehatóbb ellenőrzések futtatásához. Ebben az útmutatóban bemutatom, hogyan használjuk marketing ügynökségként a SEO Powersuite eszközeit ügyfeleinknek, hogy azonosítsuk és kijavítsuk a problémákat.

Most lépésről lépésre nézzük meg a rangsor csökkenésének okait, és nézzük meg, hogyan állapítható meg, hogy ez vajon érint-e téged. És ha igen, hogyan hozhatjuk vissza oldalaid a Google tetejére.

1. Manuális büntetés a Google-től

A Google munkatársai gyakran maguk ellenőrzik a weboldalakat, amikor úgy döntenek, hogy a webhelyen található valami, ami nem felel meg a Google irányelveinek, ilyenkor szankcionálják azt. A kézi szankciók okai eltérőek lehetnek, a felhasználók által generált spamtől, vagy álcázást tartalmazó webhelyektől, a valaki más negatív SEO-támadásaiból származó természetellenes linkekig.

Diagnózis

Ha egyik napról a másikra jelentős csökkenést észlelsz a helyezésekben (több mint 10 pozíciót) jelentős számú kulcsszónál, akkor az első dolog, amit ellenőrizni kell az a manuális tiltás.

Ezeket könnyű megtalálni: jelentkezz be Search Console-fiókodba, és lépj a Biztonság és kézi műveletek > Kézi műveletek szakaszba. Ha az oldal valóban kézi büntetést kapott, akkor erről értesítést kap. Íme egy példa egy kézi büntetés-figyelmeztetésre a Search Console-ban.

Google manuális tiltás

A következő lépés annak meghatározása, hogy pontosan mi rontotta weboldalad, webshopod rangsorolását. Nos, a Google nem lesz túl konkrét, de biztos képet ad arról, hol keresd a tettest. A közlemény azt is tartalmazza, hogy a művelet az egész webhelyet érinti-e, vagy csak bizonyos oldalakat vagy aldomaineket.

Mindenféle figyelmeztetés esetén más megközelítésre lehet szükség a javításhoz.

Íme néhány módszer a manuális tiltások okainak azonosítására:

Természetellenes bejövő linkek észlelése

A negatív SEO-taktikák általában a webhelyre mutató spam jellegű, rossz minőségű backlinkek, tüskék formájában jelentkeznek. Ez pedig drámai hatással lehet webhelyed rangsorolására.

Ilyenkor elemezzük a backlinkek profilját, és ellenőrzünk két dolgot: a közelmúltban megugrott-e a visszamutató linkek száma, és a büntetés kockázata minden egyes visszamutató forrás esetében.

 

Kimásolt tartalom

Amikor valaki lemásolja (gyakran automatikusan) egy webhely tartalmát, a Google először az „ellopott” verziót fedezheti fel és rangsorolhatja.

Használd a Copyscape alkalmazást, hogy megtudd, valaki másolja-e át a Te tartalmad más webhelyekre, vagy hogy esetleg szövegíróid más webhelyekről másolnak tartalmat – mindkettő egyformán rossz a SEO számára. Mindössze annyit kell tenned, hogy megadod az oldal URL-jét, hogy megtudd, vannak-e másolatok az interneten.

 

Ellenőrizd, hogy feltörték-e a webhelyed

A Google csak megbízható tartalmakat szeretne megjeleníteni, ezért keresi a webhelyeket rosszindulatú programok után kutatva. A feltörést nem követi rangsorolási büntetés, de a keresési eredmények között piros figyelmeztetés jelzi, hogy az oldalt feltörték. A felhasználók valószínűleg nem kattintanak az ilyen URL-ekre, ami a forgalom csökkenéséhez vezet.

Ha a Google azt látja, hogy webhelyed feltörték, erről értesít téged Search Console-fiókod Biztonsági problémák szakaszában.

 

Félrevezető átirányítások

Egy másik büntetett taktika az álcázás, amikor a látogatók a rangsoroló URL-címen történő átirányítás miatt olyan oldalra bukkannak, amelyre nem számítottak.

Ilyenkor olyan átirányításokat keresünk ügyfeleinknek, amelyek „a várttól eltérő helyre” viszik a felhasználókat. Megvizsgáljuk a 301-es és 302-es átirányításokat, valamint a meta frissítéssel rendelkező oldalakat. Megjelenítjük az átirányított URL-ek listáját a céllal együtt és keressük az eltéréseket.

Természetellenes kimenő linkek keresése

A leggyakoribb probléma a fizetett linkek megléte, beleértve azt is, ha azok a linkcsere-sémák részét képezik. Ha egy webhelyet kapnak linkek vásárlásán vagy eladásán, előfordulhat, hogy teljesen kitiltják a keresési eredmények közül.

Ebben az esetben valószínűleg kitalálható könnyen, mely linkek rontották el a webhely rangsorát. Ha nem, akkor azonosítjuk azokat az oldalakat, amelyek gyanúsnak tűnhetnek a Google számára a sok külső link miatt.

Ellenőrizd a tartalmat

Vannak olyan tartalommal kapcsolatos problémák is, amelyek mérhetően befolyásolhatják a rangsorolást. Problémák léphetnek fel például spammel, vékony tartalommal vagy ismétlődésekkel.

Ilyenkor ellenőrizzük ügyfeleinknek, hogy a tartalom okozta-e a rangsor csökkenését. Ügyelve a meta tartalmakra, a cím duplikációkra stb.

Ami a vékony oldalakat illeti, minden oldalon a szavak számát át kell tekinteni. Ilyenkor megnézzük, hogy a weboldal egyes aloldalai a megfelelő szerkezettel és szószámmal rendelkeznek-e?

Ne feledjük, hogy a szavak száma relatív, és valószínűleg minden oldalt vagy kategóriát egyenként kell megvizsgálni. Azt kell ellenőrizni első sorban, hogy az oldalak megfelelnek-e annak a keresési szándéknak, amelyre létrehozták őket. Hiszen nem mindegy, hogy milyen mennyiségű tartalomban, milyen számban helyeztük el a célkulcsszavakat.

Arra is figyelni kell, hogy az Összes erőforrás szakasz minden típusú fájlt megvizsgáljon a HTML-ben. Egyéni kereső eszközzel pedig gyakorlatilag bármit megtalálhatunk a tartalomban.

Hogyan lehet javítani?

Miután meghatároztuk a rangsorcsökkenés pontos okozóját, ki kell javítanunk, és meg kell kérnünk a Google-t, hogy vizsgálja felül a büntetés mértékét.

 

Semlegesítsük a spam jellegű linkeket

Ha a büntetés oka egy negatív SEO támadás volt mérgező backlinkeken keresztül, akkor a Google disavow tool eszközével megmondhatjuk a Google-nak, hogy hagyja figyelmen kívül azokat.

Mielőtt visszautasítjuk a kockázatosnak tűnő linkeket, mindegyiket manuálisan megvizsgáljuk.

Ezenkívül először érdemes kapcsolatba lépni az összekapcsoló domainek weboldalainak kezelőivel, és megkérni őket, hogy távolítsák el a linkeket. Ezután, ha ez nem segít, visszautasíthatjuk a visszamutató hivatkozásokat. Ha több ilyen link van, akkor létrehozunk ehhez egy fájlt és tömegesen töltjük be őket.

 

Távolítsd el az ismétlődő tartalmakat

Sajnos nincsenek megfelelő eszközök a plagizálókkal szemben. Előfordulhat, hogy fel szeretnéd venni a kapcsolatot azzal, aki ellopja a tartalmat, de valószínűleg válaszolni sem fog az illető. A probléma kezelésének hatékonyabb módja – különösen, ha a lemásolás szisztematikus –, ha a Google szerzői jogok megsértéséről szóló jelentésével jelented a plagizálót.

 

Javítsd ki a rossz átirányításokat

Távolíts el minden szükségtelen átirányítást. Ideális esetben csak a 301-eseket használd, és csak akkor, ha az átirányításnak van értelme a felhasználók számára.

 

Távolítsd el a felhasználók által generált spamet

Lapozz át webhelyed azon oldalain, amelyek lehetővé teszik a felhasználók által generált tartalmat (termékértékelések, blogbejegyzések megjegyzései, fórumok), és ellenőrizd a spam jellegű megjegyzéseket. Egyszerűen távolítsd el az ilyen megjegyzéseket, és tiltsd le a spam fiókokat.

 

Javítsd ki a feltört webhelyeket

Ha ez megtörtént, biztonsági szakértők tanácsára és eszközökre lesz szükséged webhelyed biztonságához. Fogadd meg a Google által biztosított útmutató lépéseit a visszaélések megelőzésére és nyomon követésére. Megmondja, hogy milyen intézkedések akadályozzák meg, hogy a rosszindulatú programok a jövőben megjelenjenek webhelyeden.

 

Nofollow természetellenes linkek

Nem valószínű, hogy a linkcsere-sémák a te tudtod nélkül megtörténhetnek, legalábbis addig, amíg saját magad kezeled weboldalad. Abban az esetben, ha elfogadod a tartalmi hozzájárulásokat, győződj meg arról, hogy mindegyiket felülvizsgálod, és hogy a mellékelt linkek szerkesztői jellegűek, és lehetőleg nofollow vagy szponzorált címkével vannak megjelölve.

 

Végül, miután mindent kijavítottál, nyújts be felülvizsgálati kérelmet a Google-nak.

Ezt úgy teheted meg, hogy Search Console-fiókod Kézi műveletek részében az Ellenőrzés kérése lehetőségre kattintasz. Célszerű megjegyzést küldeni a kérelemhez, amelyben leírod a probléma megoldására tett lépéseket. A rangsorolási tilalmat egy-két héten belül eltávolítják, miután a Google felülvizsgálta kérelmed.

Megelőzés

Hogy megkíméld magad a fáradságtól, próbáld meg a SEO-dat a lehető „legfehérebben” működtetni. Írj hasznos tartalmat, tedd tisztességessé linképítő játékod, és dolgozz webhelyed tekintélyén és relevanciáján, hogy természetesen érd el a jó helyezéseket.

Annak érdekében, hogy megvédd webhelyed a negatív keresőoptimalizálási támadásoktól, tegyél intézkedéseket a biztonság fokozása érdekében, és futtass rendszeres visszamutató-ellenőrzéseket, hogy megvédd magad a spam jellegű backlinkekkel kapcsolatos rangsorcsökkenéstől. Ne feledd, hogy a backlink profil egészséges megőrzése folyamatos erőfeszítés, még a SEO támadás után is.

SEO keresőoptimalizálás szolgáltatásunkon belül, mi ügyfeleink backling profilját folyamatosan frissítjük beállított automatikus feladatok segítségével és e-mailben értesít minket a rendszer, ha természetellenes backlinkek születnek.

Emellett persze sokrétűen kell figyelemmel kísérni a backlinkekkel kapcsolatos egyéb statisztikákat is, például a horgonyszöveg sokféleségét, a büntetés kockázatát stb.

2. Google algoritmus frissítések

Az algoritmus frissítése kétféleképpen befolyásolhatja webhelyed rangsorolását. Először is lehet ez, a Google által kiadott új algoritmus (vagy egy régebbi ismert algoritmus jelentős frissítése). Másodszor, ez lehet az alapalgoritmusok egyik folyamatos frissítése.

Diagnózis

Ha arra gyanakszol, hogy egy algoritmikus frissítés kibocsátása befolyásolta a rangsorolásod, nézd meg a keresőmotor híreit, hogy van-e róla információ, vagy más weboldal tulajdonosok tapasztaltak-e hasonlót.

A Google általában hatalmas frissítéseket jelent be, és ezek az információk azonnal bekerülnek a SEO hírplatformokba. Ne feledd, hogy a frissítés résekhez is kapcsolódhat, és néhány webhelyet érinthet. Ebben az esetben előfordulhat, hogy a hír nem azonnal terjed el.

Ezenkívül a különböző SEO-eszközök nyomon követik a SERP volatilitását, azaz számos webhely kulcsszópozícióinak gyors ingadozásait, amelyek általában egybeesnek az algoritmikus frissítésekkel.

Hogyan lehet javítani?

Amint a frissítéssel foglalkoznak a hírek, megtaláljuk az információkat arról, hogy miről szól, és mit kell tenni a helyreállításhoz. Ellenkező esetben kérdezd meg akár a Reddit keresőoptimalizáló közösségét és a Facebook felhasználói csoportokat – az ottani emberek mindig segítőkészek és gyorsan válaszolnak.

Ami az alapvető frissítéseket illeti, John Mueller megemlítette, hogy az alaprendszerük hosszú távon vett információkat az egyes webhelyekről. Tehát, ha azt veszed észre, hogy oldalaid zuhannak egy alapfrissítés után, akkor a probléma általában a webhely minőségével van, nem pedig egyszeri technikai beállítással.

Általában az alapfrissítés utáni visszaesések azt jelentik, hogy a webhelynek javítania kell az E-A-T jelzésein, azaz a tekintélyen, a relevancián és a bizalmon. Tehát a javítások nem lesznek gyorsak, de szerencsére nem is lesznek rövid életűek.

 

Íme néhány trükk, amelyek segítenek helyreállítani a rangsort az ismert Google algoritmus-frissítésekből:

  • Vizsgáld át linkprofilod, hogy észrevedd a feléd érkező gyanús linkeket. Mint fentebb említettük, ebben egy SEO ügynökség lehet a legnagyobb segítség számodra.
  • Alkalmazz működő linképítési technikákat a hivatkozásokhoz kapcsolódó algoritmusfrissítések helyreállításához. Keress a releváns webhelyekről származó szerkesztői linkeket, és tartsd a változatos horgonyszöveget.
  • Vizsgáld át tartalmad, és keress duplikált, vagy vékony tartalmat és egyéb zavaros dolgokat, hogy kiküszöböld a jó öreg Panda algoritmussal kapcsolatos problémákat (amely ma már az alapvető rangsorolási rendszer része). Ezt megteheted a potenciálisan problémás oldalak észlelésével.

Ezenkívül olvass el útmutatót arról, hogy a webhelytulajdonosoknak mit kell tudniuk az alapvető frissítésekről, mivel senki sem tud jobban segíteni, mint a Google. És végül hallgasd meg a Google Keresőközpont legújabb podcastját, amely elmagyarázza, hogyan működnek a mai rangsorolási frissítéseik – ez minden dolgot világossá tesz.

Megelőzés

Természetesen nincs biztos módja annak, hogy megvédd magad a Google jövőbeli frissítéseitől, amelyekről nem tudsz semmit. De egy dolgot tehetsz, hogy távol tartod magad a szürke kalapos SEO technikáktól, amelyeknek nincs más célja, mint a rangsorolás manipulálása.

Egy másik kulcsfontosságú dolog az, hogy figyeld a SERP változásait a cél kulcsszavaidnál, és keresed a szokatlan rangsorolási változásokat.

Sokat segíthetnek még ilyenkor versenytársaink, akik a te weboldaladdal együtt kiestek a legjobb eredmények közül. Vizsgáld meg alaposan ezeket az oldalakat, és próbáld meg megfigyelni azokat a közös mintákat, amelyekről úgy gondolod, hogy a rangsor csökkenést okozhatták.

Ezután tekintsd meg azokat az oldalakat, amelyek bekerültek a Google top 10-ébe. Ismét keress olyan mintákat, amelyek kiemelik ezeket az oldalakat: több tartalommal rendelkeznek? Több kép? Jók a videók? Az észlelt mintáktól függően gondold át, hogyan javíthatnád webhelyed hasonló technikákkal.

3. A versenytársak lépései a Google-ban

Lehet, hogy nincs baj a weboldaladdal, webshopoddal, csak a versenytársak jobbak lettek. Bár ritkán okoz drámai csökkenést a helyezésekben, érdemes megvizsgálni a versenytársak tevékenységét, ha néhány pozíciót visszaestél.

Számos oka lehet a pozícióvesztésnek és annak, hogy a versenytársaid jobban teljesítnek:

  • A tartalmad egyszerűen elavul, mivel ma a Google szereti a frissebb dátumokat, és az információknak naprakésznek kell lenniük.
  • A versenytársak az egész webhelyre kiterjedő fejlesztéseket hajtottak végre: lehet, hogy több backlinket építettek, vagy megváltoztatták webhelyük szerkezetét.
  • A versenytárs valószínűleg egyesével frissíti oldalait, javítva a tartalmat, a fejléceket és a HTML-címkéket.

Diagnózis

Mi ilyenkor megnézzük a SERP előzményeit, hogy megtudjuk, hogyan változott a rangsor ügyfelünk és versenytársai között.

Ha a változások kaotikusak (új webhelyek léptek be, nagy a mozgás az előzményekben), akkor valószínűleg Google lépett közbe – ez egy rövid ideig tartó magas SERP-volatilitás az algoritmus apró módosításai miatt. Ebben az esetben nincs szükség teendőre.

De ha azt látjuk, hogy sok pozíciót ugyanaz a néhány webhely utolér, itt az ideje egy alapos vizsgálatnak. Mi havidíjas SEO keresőoptimalázálás szolgáltatásunkon belül, minden ügyfelünknek 5 versenytársát folyamatosan megfigyeljük az ügyfelünk számára legfontosabb kifejezések tekintetében és azonnal lépünk, ha változtatni kell valamin.

Hogyan lehet javítani?

Ha néhány kulcsszónál elmozdulást tapasztaltál a rangsorolásban, akkor valószínűleg az oldalon belüli optimalizálás az oka. Ebben az esetben keresd fel a szóban forgó oldalakat, és nézd meg, hogyan viszonyulnak a tiédhez.

Ezenkívül, ha a versenytárs nagyszámú kulcsszóval megelőzött, egy alapos webhely-ellenőrzés lehetővé teszi, hogy több olyan stratégiát tárj fel, amelyek elősegítik a versenytárs jobb teljesítményét. Nézd meg, mire összpontosítanak jobban – tartalomoptimalizálásra, backlinkekre, ismertetőkre, webhely-architektúrára vagy bármi másra esetleg?

Megelőzés

Fő versenytársaid nyomon követése majdnem olyan fontos, mint saját webhelyed nyomon követése. Miközben nyomon követed a rangsorokat, és mind az oldalon belüli, mind az oldalon kívüli auditokat futtatsz, tedd ugyanezt a versenytárs webhelyekkel, hogy megértsd SEO-taktikájukat.

Mi SEO irányítópultjainkon folyamatosan ellenőrizzük hogyan változik az általános láthatóság ügyfeleink és a versenytársaik webhelyein. Ha folyamatosan nőnek, az azt jelenti, hogy valamit jól csinálnak. Valószínűleg ennek megfelelően módosíthatjuk ügyfeleink saját stratégiáit is.

4. A SERP változásai és a keresési szándék változása

Ha a legmagasabb rangú oldalak organikus forgalma csökken, ennek oka lehet, hogy a keresési szándék megváltozott, így a kódrészlet nem tűnik olyan relevánsnak a lekérdezés szempontjából, mint korábban.

Arra is van esély, hogy a Google közvetlenül a keresési eredmények között kezdett válaszolni egyes céllekérdezésekre.

A Google folyamatosan teszteli keresési eredményeit tudáspanelekkel, bővített kivonatokkal, kérdezz-felelek szakaszokkal, videoklippekkel, termékoldalakkal, álláshirdetésekkel és egy csomó egyéb dologgal. Bár ezek a dolgok előnyösek a felhasználó számára, elszakíthatják a webhely organikus forgalmának egy jó részét, vagy éppen ellenkezőleg, egy bizonyos webhelyet a rivaldafénybe hozhatnak.

Diagnózis

Először ellenőrizd a megcélzott lekérdezések átkattintási arányát a Search Console-ban. A CTR-ek drasztikus csökkenése együtt jár a forgalom csökkenésével, és a SERP-k változásaiból eredhet.

Ahhoz, hogy megtudjuk ügyfelünk áldozatul esett-e a Google SERP fejlesztéseinek, megnézzük a SERP fejlesztések előzményeit. Így választ kapunk rá, hogy ezek közül valamelyik okozhatta-e a forgalom csökkenését vagy a rangsor változását.

Hogyan lehet javítani?

Ha oldalad rangsora fokozatosan csökken a SERP-n, két dolgot kell tenned. Először is értékeld újra az oldal keresési szándékát és célját, hogy megbizonyosodj arról, hogy a megfelelő kulcsszóra helyeződik. Ezután javítsd átkattintási arányát azáltal, hogy vonzóbbá teszed a keresési kódrészletet.

Ez nem egy gyors megoldás, és valószínűleg kísérletezned kell egy ideig, amíg erőfeszítéseid eredményesek lesznek. Bármi legyen is a helyzet, keresd fel a kérdéses SERP-et, és nézd meg, hogy a Te oldalad hogyan viszonyul a versenytársakhoz.

 

Attól függően, hogy mit találsz, valószínűleg néhány extra oldaloptimalizálás segíthet:

  • Optimalizáld címét és meta leírásait célkulcsszavaiddal és kapcsolódó szavaival.
  • Teszteld a kivonatok néhány változatát, hogy kísérletezz a különböző keresési kódrészletek átkattintási arányával. Ez egy jó PPC-vel kapcsolatos hack a Google Ads A/B tesztelésével. Megkeresheted a CTR-t befolyásoló mintákat, és felhasználhatod ezeket az elvihető elemeket az organikus adatokhoz.
  • Keress long tail kulcsszavakat és kérdésszerű lekérdezéseket, hogy nagyobb eséllyel jelenj meg a hangalapú keresésekben.
  • Írj tömör válaszokat kivágható formátumban, hogy megjelenjen a kiemelt részletben.
  • Használd a sémajelölést a kódrészlet gazdag elemekkel való bővítéséhez bizonyos típusú eredményekhez (receptek, vélemények, termékek stb.).
  • Vizuális elemek hozzáadásával további kattintásokat érhetsz el a kép- és videókeresésekből.
  • Tekintsd meg ezt a Google vállalkozásprofil oktatóanyagot, ha webhelyed eltűnt a helyi Térkép rangsorolásáról – röviden elmagyarázza, mi lehet az oka.

Megelőzés

Ha úgy tűnik, hogy a Google új fejlesztései hatással voltak pozícióidra, akkor versenyezhetsz a Google által bevezetett gazdag funkciókkal, vagy megpróbálhatsz azok részévé válni.

Vizsgáld meg SERP-jeid, és ismerd meg saját (és versenytársaid) értékes SERP-funkcióit.

5. Legutóbbi webhelyváltozások

Ha lényeges változtatásokat hajtasz végre webhelyeden – például újratervezést vagy HTTPS-migrációt – garantáltan megzavarja a rangsort. Ha csak egy picit nem figyelsz oda valamire, vagy megfeledkezel valamiről súlyos következményekkel járhat a keresőoptimalizálási teljesítményedre nézve, és mérhető csökkenést eredményezhet a Google rangsorában.

John Mueller szerint egy kisebb technikai probléma nem valószínű, hogy drámai változásokat okozna a rangsorban. Problémák akkor fordulnak elő, ha a Googlebot egyáltalán nem tud feltérképezni egy webhelyet: például, ha a szerver nem érhető el, vagy blokkolja a keresőrobotot.

Tehát a Google rangsorának csökkenésére lehet számítani egy nagyobb átalakítás után, mint például az URL-struktúra megváltoztatása, a webhelyek migrációja stb.

Diagnózis

Ha nemrégiben hajtottál végre webhelymódosításokat, nyisd meg a Google Search Console-t, és lépj az Indexelés > Oldalak menüpontra. A nem indexelt URL-ek számának meredek növekedése a webhely módosításának dátuma után megerősítheti a gyanút.

Görgess le a „Miért nincsenek indexelve az oldalak” jelentéshez. A Google naplózza és leírja az összes felfedezett feltérképezési és indexelési problémát, így a probléma azonosítása és kijavítása meglehetősen egyszerű.

Ha az okok továbbra is tisztázatlanok, programok segítségével feltérképezzük a teljes webhelyet. A webhelyelemzés feltár néhány tipikus technikai problémát, amelyek befolyásolhatják az indexálást és végső soron a rangsorolást.

Hogyan lehet javítani?

Ha a forgalom csekély mértékű, akkor valószínűleg várnod kell néhány hetet, hogy meglásd, megoldódik-e magától a helyzet. Ha azonban a visszaesés hirtelen és jelentős, akkor webhelyeden súlyos technikai hibák léphetnek fel, amelyek sürgős SEO-javításokat tehetnek szükségessé.

Mindenképpen érdemes ellenőrizni:

  • HTTP állapotkódok: Minden fontos URL-nek 200-as kódot kell visszaadnia.
  • 301-es és 302-es átirányítások: Mindegyik nem hibás, és a megfelelő helyre mutat.
  • Kanonikus URL: A megfelelő gyűjtő-URL a helyén van.
  • Robot-txt: A robots.txt fájlt frissítettük, és nem tiltja le a legfontosabb tartalmat.
  • Meta robotok és noindex címkék: A címkék nem akadályozzák meg a fontos oldalak indexelését.
  • Lokalizálás: Minden hreflang címkéje megfelel a megfelelő nyelvi verzióknak.
  • Belső linkelés: A vizualizáció webhely architektúrája egyértelmű, a legtöbb belső hivatkozás az összes fontos oldalra vezet.

Megelőzés

Valójában semmilyen módon nem lehet elkerülni a forgalom elvesztését a webhely megújítása során. Állj készen arra, hogy zuhanást tapasztalsz majd a forgalomban, amelynek mindenesetre néhány héttel később vissza kell térnie, ha mindent jól csináltatok.

A weboldal újratervezése előtt nemcsak a lehetséges előnyöket, hanem a várható veszteségeket is előre kell látni. Íme néhány dolog, amely segít megelőzni a Google rangsorának csökkenését egy technikai átalakítás után:

  • A módosítások hozzáadása előtt készíts biztonsági másolatot webhelyedről – valószínűleg könnyebb visszalépni és kivizsgálni a problémát anélkül, hogy rengeteg forgalom vesztene.
  • Futtass le egy teljes webhely-auditot minden változtatás előtt és után a teljes kép megtekintéséhez.

6. Elveszett backlinkek

Ahogyan az új gyenge minőségű hivatkozások beszerzése ronthatja a SERP teljesítményét, ugyanúgy elveszítheted a már meglévő jó minőségű backlinkeket is.

Diagnózis

A megfelelő programmal könnyen ellenőrizhető, hogy az elveszett backlinkek okozzák-e a rangsor csökkenését. A grafikon lehetővé teszi, hogy egy pillantással felmérjük a backlink helyzetét, és megnézzük, vannak-e kritikus veszteségek.

Hogyan lehet javítani?

Ha szeretnéd visszaszerezni az elveszett linkeket, logikus, hogy fel kell venni a kapcsolatot a webhely tulajdonosával. Ennek módja a backlinkek természetétől függ. Van kapcsolatod az oldal tulajdonosával? Ha igen, egy gyors üzenet elég lehet a link visszaszerzéséhez.

Megelőzés

A visszamutató linkek elvesztésének lehetősége egy újabb ok arra, hogy rendszeresen figyeld linkprofilod. Végül is, ha azt észleled, hogy egy link azonnal elveszett (és nem négy hónappal később), a weboldal kezelője sokkal valószínűbb, hogy emlékezni fog arra, hogy eltávolította a linket.

Érdemes itt is beállítani állandó linkprofil figyelést.

7. A felhasználói viselkedés megváltozása

A Google képviselői gyakran mondják, hogy a viselkedési mutatók túl zajosak ahhoz, hogy befolyásolják a rangsorolást, de számos keresési szabadalom és számos valós kísérlet ennek ellenkezőjét mutatja.

Dióhéjban, ha egy oldal nem felel meg a felhasználói elvárásoknak, azt a felhasználói viselkedés jelzi. Például, ha a látogatók csak néhány másodpercig nézik az oldalt, majd ugyanazzal a lekérdezéssel visszatérnek a Google-hoz, ez azt jelenti, hogy nem találták meg, amit akartak. És egy ilyen oldal nem marad magas rangú, legalábbis sokáig egész biztosan nem.

Így használhatja a Google a kattintásokat, a felhasználói figyelmet és az elégedettséget annak megállapítására, hogy a keresési eredmények jók-e.

Diagnózis

Ha azt figyeled meg, hogy oldalad folyamatosan ereszkedik lefelé a SERP-ben, ellenőrizd, hogy megfelel-e annak a célnak, amelyre létrehoztad. A Google Analytics segít megérteni ezt a felhasználói elköteleződés, az oldalon töltött idő, a visszafordulási arány és egyebek révén.

Az elköteleződési mutatók céloldal szerinti megtekintéséhez a Google Analytics 4-ben lépj a Jelentések > Elköteleződés menüpontra, és válassza az Oldalak és képernyők lehetőséget. Megjelenik az összes URL-címe, valamint azok alapvető statisztikái, például a megtekintések, a felhasználók, a felhasználónkénti megtekintések és az átlagos elköteleződési idő. Megadhatod a dátumot, hogy összehasonlíthasd, hogyan változtak a statisztikák a helyezések csökkenése óta.

A Jelentéssablon testreszabásával bármilyen más mutatót is felvehetsz. Add hozzá a szükséges felhasználói viselkedési mutatót a legördülő menüből, és mentsd el a jelentést.

Ügyelj a megnövekedett visszafordulási arányokra, a csökkent elköteleződési arányokra, a konverziós arányokra vagy bármi másra, a céloldalak céljaitól függően.

Az UX-problémák másik helye a Search Console oldallal kapcsolatos élményeiről szóló jelentés. A Core Web Vitals mérőszámaihoz kapcsolódó figyelmeztetéseket jelenít meg: lassú betöltési idők, elrendezési eltolások, hosszú válaszidők stb. Ha ezek a tényezők kezdenek kudarcot vallani, oldalai fokozatosan csökkenhetnek a rangsorban.

Hogyan lehet javítani?

Mi először is újra ellenőrizzük a problémákat a WebSite Auditor segítségével. Az eszköz lehetővé teszi a teljes webhely ellenőrzését a Core Web Vitals problémák miatt.

Ha kiválasztunk egy oldalt, megtekinthető bontásban, és megmutatja, hogy mi a probléma.

Itt vannak azok a szempontok, amelyekre ilyenkor összpontosítani kell:

  • Addig dolgozunk a Core Web Vitals tényezőkön, amíg minden URL-címe zölden jelenik meg a Search Console-ban (ami azt jelenti, hogy megfeleltek a CWV-értékelésen). Ez a javulás bizonyos előnyökkel járhat a rangsorban.
  • Egyenként újra értékeljük a céloldalakat, hogy megtaláljuk az UX-hez kapcsolódó fejlesztési lehetőségeket.
  • El kell kerülni a rossz tervezési gyakorlatokat, amelyek problémákat okoznak a rangsorolás során, mint például a tolakodó felugró ablakok, a zavaró navigáció, a nem reagáló elrendezés és hasonlók.

Megelőzés

Nehéz előre látni a felhasználói viselkedés változásait. Amit megtehetünk, az az, hogy megtervezzük az oldalakat és tartalmukat és megfelelővé tesszük azokat a felhasználók elvárásainak. Ez egy elég nagy téma, így megér egy külön bejegyzést a jövőben.

8. A mobileszközökre való optimalizálás hiánya

A keresőmotorok különösen törekednek arra, hogy a webet mobilbaráttá tegyék. Amikor a Google rangsorolásáról van szó, a mobilbarát webhelyek sokkal fontosabbak, mivel manapság a mobil keresőrobot az asztali számítógépek előtt járja be az internetet. De ne ess pánikba, ez nem jelenti azt, hogy az asztali webhelyek nem vesznek részt a SEO versenyben.

Egyszerűen fogalmazva, a mobileszközöknek felhasználóbarát formában kell megjeleníteniük a tartalmat. A mobil barátságtalanság a rangsor hirtelen változásait, valamint a keresőoptimalizálási forgalom csökkenését is okozhatja. Például, ha az egyik versenytársad mobileszközökre optimalizálja webhelyét, annak eredményeként megelőzhet téged a rangsorolásban mobil eszközökön. Ez igazán webshopok tekintetében kritikus, hiszen itt a forgalom már több, mint 70%-a mobil eszközökről érkezik.

Diagnózis

Ha szeretnéd megtudni, hogy SEO helyezéseidnek csökkenése összefügg-e a mobilkeresési problémákkal, a Google Analytics segítségével eszközkategóriák szerint ellenőrizheted célközönséged. A Jelentések > Felhasználó > Technológia áttekintés lapon találod. Nézd meg, hogy a mobilközönség növekszik vagy csökken. Ha csökkenést látsz, újra meg kell vizsgálnod, hogyan teljesítenek oldalaid a mobilkeresésben.

Google Analytics eszközök szerint.

Hogyan lehet javítani?

A mobilbarátság manapság kevésbé probléma, hiszen mindenki hallott a fontosságáról. De ha ezt a pontot valahogy kihagytad, feltétlenül ellenőrizd még egyszer:

  • Tekintsd át az egyes problémás URL-eket egy Mobilbarát teszt segítségével, és ellenőrizd, hogy mobilbarát-e.
  • Tekintsd meg a Mobil használhatóságot a Search Console Élmény lapján. Ha mobilokon rosszul néznek ki az oldalaid, figyelmeztetést és magyarázatot kapsz a fejlesztésre.

Megelőzés

Ha meg szeretnéd kímélni magad a mobilos rangsor csökkenésével kapcsolatos problémáktól, építsd fel webhelyeid mobilbarát témákra, vagy alkalmazz reszponzív tervezést. Így nem is kell túlzottan a mobilbarátságra összpontosítanod.

Ezenkívül ellenőrizd a keresőoptimalizálási rangsorod külön asztali és mobileszközök esetén, hogy megtudd, eltér-e az egyes oldalak rangsorolása feltűnően.

Ha nagy különbségek vannak az asztali és mobileszközök rangsorolásában, akkor bizonyos fejlesztések potenciálisan több mobilos felhasználót hozhatnak.

9. Kulcsszó kannibalizálás

Néha az oldalak versenyezni kezdenek egymással az organikus keresésben, mert mindkettő ugyanarra a kulcsszóra lett optimalizálva. Ez akkor fordulhat elő, ha az oldalak keresési szándéka homályos, vagy valamelyest hasonló témákat fednek le.

Diagnózis

A Search Console-ban hasonlítsd össze a megjelenítések legnagyobb különbségét a csökkenés dátuma előtt és után. Így könnyen észreveheted, hogy mely oldalak versenyeznek a kiválasztott oldallal.

Hogyan lehet javítani?

Ha a helyezés és a forgalom az ugyanazon kulcsszóért versengő oldalak miatt romlik, jobban meg kell kutatni és optimalizálni a következő dolgokat:

  • Vizsgáld meg az egyes oldalak szándékát és célkulcsszavait; döntsd el, hogy konszolidálni vagy frissíteni szeretnéd őket.
  • Fordulj egy marketing ügynökséghez, akiktől tippeket kaphatsz a kulcsszóoptimalizálással kapcsolatban. Több eszköz a TF-IDF algoritmus segítségével ellenőrzi a tíz legjobban rangsorolt URL-t, és kulcsszóhasználati tippeket készít.
  • Fedezd fel a kapcsolódó témákat a tartalomban, hogy átfogó és releváns legyen. Adj hozzá long tail kulcsszavakat, kapcsolódó kifejezéseket, több témát és kérdést, hogy tartalmaid továbbfejleszthesd.
  • Adj hozzá belső hivatkozásokat oldalaidhoz, releváns kulcsszavakkal a horgonyszövegben.

Megelőzés

Annak elkerülése érdekében, hogy az egyes oldalak rangsorolása a kulcsszavak kannibalizálása miatt váratlanul csökkenjen, készíts egy áttekinthető kulcsszótérképet, amelyen minden kulcsszót megfelelően kell elosztani a céloldalakon. Ez egyszerűen megtehető akár egy excell táblázatban.

Marketing Consulting - Online marketing ügynökség

Kérjen ajánlatot!

További cikkek: