fbpx
Marketing Consulting - Online marketing ügynökség

Remarketing vs. Retargeting: melyik mi és hogyan használd?

Mi az a remarketing?

Cikk megosztása!

A remarketinget és a retargetinget felváltva használják, de vannak olyan kulcsfontosságú különbségek, amelyekkel nem árt, ha tisztában vagyunk hirdetések kezelése közben.

 

Ha te sem érted a remarketing és a retargeting (újracélzás) közötti különbséget, hidd el nem vagy egyedül!

Ezeket a kifejezéseket manapság felcserélve használják. De vajon ugyanazt takarja a két dolog?

Technikailag nem.

Az online hirdetésekben a remarketingnek és az újracélzásnak hasonlóak a céljai, de alapvető különbségek vannak, amelyeket fontos megérteni. A legnagyobb különbség a remarketing és az újracélzás között a stratégiában és abban rejlik, hogy kiket érhetsz el.

Remarketing és retargeting: hasonló, de mégis más

A marketing ügynökségek sok időt töltenek hirdetéskezelés során a célközönség kialakításával, a kreatív teszteléssel és az adatok megszállottjai. Ez hosszú folyamat is lehet iparágtól függően, és lehet a hirdetéskattintóknak csak kis százaléka konvertál eleinte.

Bár előfordulhat, hogy sok új bejövő forgalom érkezik a hirdetésekből, előfordulhat, hogy ezek a számok nem változnak át rögtön eladásokká. És ma már valóban nem olyan egyszerű egy vásárló vagy leendő ügyfél életútja, hogy az első landolás során máris vásárlóvá konvertáljon. Éppen ezért dolgoznak ki remarketing rendszereket és értékesítési tölcséreket.

Könnyű elfelejteni a marketing valódi szerepét:

Az emberek megnyerése jóval azelőtt, hogy meghoznák a döntést, hogy a te terméked vagy céged választják másoké helyett.

Gyakran azokat lehet megcélozni a legjobban, akik többször is felkeresték webhelyed, vagy már valamilyen módon online kapcsolatba léptek veled. Az újracélzás és a remarketing egyaránt lehetőséget ad ezen ügyfelek elérésére. Az ilyen felhasználók sokkal nagyobb valószínűséggel fognak vásárolni, mint azok, akik első alkalommal járnak weboldaladon.

Ez a legfontosabb stratégia amit a marketingedbe be kell építened.

Most vizsgáljuk meg a remarketinget és az újracélzást külön-külön, hogy a különbségek egyértelművé váljanak.

Mi az a retargeting (újracélzás)?

Az újracélzásnak többféle megközelítése lehet. Leggyakrabban olyan online hirdetéselhelyezésekre vagy vizuális hirdetésekre utal, amelyek olyan felhasználókat céloznak meg, akik bizonyos módon kapcsolatba léptek a webhelyeddel vásárlás nélkül.

Amint egy látogató belép a webhelyedre, rákattint egy termékre, vagy végrehajt egy bizonyos műveletet, amelyet el szeretne végezni, a böngészőjében cookie kerül beállításra.

Ezt az információt ezután felhasználhatod arra, hogy hirdetésekkel „újracélozd” őket a webhely elhagyása utáni interakcióik alapján. Ezeket a hirdetéseket harmadik felek, például a Google Display Hálózata vagy a Facebook helyezik el. Lehetővé teszik, hogy hirdetéseid megjelenjenek más webhelyeken, amelyeket látogatóid felkeresnek. Ma már, főleg itt az EU-ban ezt nagyon sok körülmény megnehezíti. Adatvédelmi törvények, a felhasználók a követésüket bármikor kikapcsolhatják a böngészőkben, illetve az IPhone készülékekre kerülő IOS operációs rendszerek már alapból úgy vannak beállítva, hogy ne, vagy csak nagyon nehezen lehessen követni a felhasználókat.

Érdemes azonban megemlíteni, hogy még ilyen körülmények között is az egyik leghatékonyabb marketing rendszer.

Az újracélzás általában két témába sorolható: „on-site” és „off-site” események.

Mindegyiknek más-más stratégiája van, attól függően, hogy milyen interakciókat szeretnél megcélozni.

Az „on-site” interakciók újracélzása

Ez az a kategória, amelyet gyakran társítanak az újracélzással. Ez magában foglalja azokat a személyeket, akik már meglátogatták webhelyed. Korábban kapcsolatba léptek termékeiddel és szolgáltatásaiddal – vagy más műveletet hajtottak végre, de előfordulhat, hogy nem fejezték be a vásárlást. Ha újracélzod azokat, akiknek volt on-site interakciója, az biztosan növelheti a konverziókat.

Segíthet megtartani azokat is, akik már jelezték érdeklődésüket a márkád iránt, de még nem állnak készen a vásárlásra. Számos módszer létezik a potenciális ügyfelek újracélzására.

Néhány módszer, amellyel megcélozhatod azokat a személyeket, akiknek on-site interakciói voltak:

  • Célzás olyan termék alapján, amellyel kapcsolatba léptek, de nem vásároltak.
  • Célozz az alapján, hogy hogyan találták meg webhelyed (közösségi média, keresési hirdetés vagy egyéb bejövő események).
  • Azok az e-mail listán, akik érdeklődést mutattak a márkád iránt, de még nem váltak vásárlókká.

Ezeket a paramétereket különböző platformokon lehet beállítani, például:

  • Google Ads.
  • A Google Analytics.
  • Meta (Facebook) hirdetések.
  • És sok más platform.

A retargeting kampányok szinte mindig nagyobb elköteleződést és konverziót mutatnak, mint a nem retargeting kampányok. Ez arra a tényre vezethető vissza, hogy sokkal egyszerűbb és hatékonyabb a marketing és reklámozás azoknak, akik érdeklődést mutattak már egyszer márkád vagy iparágad iránt, hiszen sokkal nagyobb már bennük a szándék a vásárlásra, mint azokban, akik még csak felmérik a helyzetüket.

Az „off-site” interakciók célzása

Az újracélzás korábban meglehetősen a webhelyen belüli viselkedésre korlátozódott. Ez azonban megváltozott, mivel a felhasználók több időt töltenek ma már a közösségi médiában. A termék- és márkainformációk kézbesítése többé nem egyetlen helyen történhet. Ehelyett más területeken is elkezdett terjedni. Ez azt jelenti, hogy a közönség interakciói több helyen is létezhetnek, olyanokon is amelyek már egyáltalán nincsenek a márka tulajdonában.

A közösségi média óriásai, mint például a Meta, felismerték ezt, és elkezdték lehetővé tenni az elkötelezettség megcélzását.

Más szóval, a márkák újracélzást hajthatnak végre annak alapján, hogy a felhasználó mit tett a közösségi platformon, mivel az az oldalukkal, eseményekkel és más Facebook által vezérelt elemekkel is kapcsolatba léphetnek, amelyeket akár a mi márkánk irányít.

Az újracélzás mostantól magában foglalhatja az „oldaladdal interakcióba lépő felhasználókat” és más hasonló lehetőségeket. A gyakorlatban ezeknek a felhasználóknak a megcélzása még mindig újracélzás volt, mert még nem váltak vásárlóvá.

Ez lett az „off-site” interakciós célzás új világa.

Facebook remarketing kampány

Mi az a remarketing?

Itt válik kissé zavarossá, és van némi átfedés a stratégiák között.

Az újracélzást néha „remarketingnek” nevezik annak ellenére, hogy nem teljesen ugyan az a két dolog. Jó példa erre a Google Remarketing Eszközei – ezek mind a klasszikus értelemben vett újracélzási eszközök. Bár ez kissé zavaró lehet, ne feledd, hogy a remarketingnek és az újracélzásnak alapvetően közös céljai vannak, és hogy a terminológia nem olyan fontos, mint a kapcsolódó stratégia.

Szóval, mi a legnagyobb különbség?

Az újracélzás arról szól, hogy a még nem vásárló ügyfeleket is a vásárlási útra tereli. A remarketing a meglévő ügyfelek újbóli bevonását jelenti médiaplatformokon, például e-maileken vagy akár fizetett hirdetéseken keresztül.

A remarketing hagyományos példái az olyan taktikák, mint például e-mail küldése az ügyfélnek egy szolgáltatás megújítása vagy egy tartozék továbbértékesítése egy már eladott termékhez.

Ez olyan formát is ölthet, hogy egy márka „emlékezteti” a felhasználót a cselekvésre, felhasználva a vásárlási előzményeire vonatkozó információkat. Ma már rengeteg perszonalizációs marketing eszköz áll ehhez rendelkezésre, mint például az Optimonk. Vagy akár megemlíthetjük itt a Mailchimpet is. Mi legtöbb ügyfelünk webshopját integráljuk a Mailchimp rendszerével, így a hírlevél küldőben kimutatható, melyik feliratkozó mit és milyen értékben vásárolt. Így akár személyre szabottan is kaphatnak ajánlatokat a későbbiekben.

Ez egy kereskedelmi cégnél leginkább e-mail marketingben történik meg, de megjelenhet fizetett hirdetések formájában is, amelyek az aktuális vásárlói szegmenseket célozzák meg. Ez utóbbi módszer akkor lehet hatékony, ha nagyobb méretű vevői adatbázissal rendelkezünk.

Ma már elmosódott határvonal a remarketing és az újracélzás között. Ez a két taktika korábban leginkább egy értékesítési tölcsérben létezett: az e-mail a saját meglévő ügyfelekre, a fizetős média pedig a csatorna tetején történő célzásra, valamint a webhely műveleteken alapuló újracélzásra korlátozódott. Ez a kettő azonban némileg felcserélhetővé vált az elmúlt években.

Miért?

Nos, az olyan platformok, mint a Google Ads és a Meta Ads, évekkel ezelőtt hozzáadták a platformon belüli célzás lehetőségét e-mailes ügyféllisták segítségével.

Az e-mail felhasználók már nem különülnek el feltétlenül a fizetett hirdetések világától

Íme a Facebook Ads verziója:

Facebook remarketing

Íme a Google Ads verziója:

Google Ads remarketing

Az e-mail lista feltöltésekor a platform azon dolgozik, hogy ezeket az e-mail címeket a felhasználói bejelentkezésekkel párosítsa.

Az egyező lista a hirdetések megjelenítésére szolgál (feltételezve, hogy eléri a közönségméret minimális küszöbét, amely platformonként változik). Vagy az egyező listát a kampányok kizárásaként használják, így nem jelennek meg hirdetések, ami azt jelenti, hogy a cél továbbra is az új felhasználók megszerzésére irányul és nem égetünk pénzt azzal, hogy a már megszerzett ügyfeleknek jelenítjük meg hirdetéseinket.

Így most már megvan az a vékony vonal, amikor az e-mail felhasználóid célzod meg, talán ugyanazzal az üzenettel, amelyet e-mailben küldesz, de ezt fizetett hirdetéssel teszed. Vagy ugyanazt az e-mail-felhasználólistát használod, de más üzenetet küldesz nekik a listák használatától függően.

Mikor használjuk az újracélzást és mikor a remarketinget?

Az újracélzás vagy a remarketing használatának eldöntése végül is egy dologtól függ: a marketing stratégiánktól.

Mindkét taktika beépítése marketingstratégiádba nagyszerű módja a konverziók fokozatos növelésének. Nem kell választanod egyik vagy másik taktika között.

Egyrészt új ügyfeleket célozhatsz meg az érdeklődő ügyfelek fizetős platformokon, például a Google vagy a Meta Ads segítségével történő újracélzásával.

Másrészről a meglévő ügyfeleket remarketingelheted annak esélye érdekében, hogy visszatérő ügyfelekké váljanak.

Mivel mindkét módszer az érdeklődő ügyfeleket célozza meg, a költséghatékonyság általában nagyobb, mint a nem célzott hirdetéseknél.

Most pedig nézzünk néhány példát arra, hogy mikor használjuk az egyiket a másikkal szemben.

Az újracélzás mint stratégia prioritása

Ahogy fentebb említettük, az újracélzás lényege, hogy elérje azokat a potenciális ügyfeleket, akik valamilyen módon kapcsolatba léptek a márkával.

Megfelelő újracélzási stratégiát kell beépíteni, ha:

  • A fő cél az, hogy új ügyfeleket szerezz.
  • A márkád rendelkezik olyan termékkel/szolgáltatással, amelyet jellemzően csak egyszer vásárolnak meg.
  • Nagy összegeket költesz fizetett hirdetésekre a figyelemfelkeltés érdekében,

Ilyenkor nem árt, ha a nehezen megkeresett marketing budget arra költöd, hogy új vásárlókat szerezz. Úgyhogy nagyon nagy gondossággal kell eljárnod az újracélzási kampányokkal.

A legtöbb felhasználó nem vásárol valamit, amikor először hall egy márkáról vagy a termékről/szolgáltatásról. Ez azonban nem jelenti azt, hogy a márkaismertségért járó pénz, kidobott pénz lenne.

Ha az újracélzási erőfeszítésekkel táplálod ezeket a felhasználókat a tölcsérben, akkor látni fogod, hogy a konverziók száma növekedni fog.

A remarketing mint stratégia prioritása

Tehát a remarketing lényege, hogy újból bevonjuk azokat a vásárlókat, akik már valamelyik terméket egyszer megvették tőlünk.

Érdemes megfontolni egy remarketingstratégia beépítését, ha:

  • A márkád rendelkezik olyan termékkel/szolgáltatással, amelyre jellemző az ismételt vásárlás.
  • Olyan további termékeket szeretnél eladni az ügyfeleknek, amelyek megfelelhetnek az igényeiknek korábbi vásárlásaik alapján.
  • Nincs nagy marketing költségvetésed.

A remarketing lehetőségek hosszú utat tettek meg az évek során, ami nagyszerű a marketing ügynökségek számára. Az olyan csatornák, mint az e-mail marketing vagy az SMS-üzenetek használata nagyszerű módja a jelenlegi ügyfelek újbóli bevonására. Főleg, ha a marketing költségvetésed korlátozott.

Ez egy lehetőség, hogy emlékeztesd őket arra, hogy szükségük van a termékedre. Vagy ez egy lehetőség, hogy megismertesd őket további termékekkel, amelyek tetszhetnek nekik. A meglévő ügyfélkapcsolatok ápolása a vásárlás után is lehetővé teszi a hosszú távú kapcsolatok kialakulását. És általában az ügyfelek valóban egy márka legjobb szószólói. Az ajánlás, mint marketing eszköz pedig rendkívül alulértékelt dolog.

 

Az újracélzás és a remarketing összehasonlításakor az átfedés és a különbségek kevésbé egyértelműek az évek során. De ez általában a digitális marketingre is igaz.

Közös céljuk azonban az, hogy növeljék azok konverzióit, akik a legnagyobb valószínűséggel vásárolnak a termünkből, a különbség valójában a kapcsolódó stratégia.

Az újracélzás azon felhasználók megcélzására irányul, akik kapcsolatba léptek a márkával, de még nem vásároltak fizetett hirdetéseken keresztül.

A remarketing a meglévő ügyfelek újraelkötelezésére összpontosít, elsősorban e-mail kampányok vagy fizetett hirdetések révén, valamint olyanok megszólítása, akiknek már volt interakciója, lehetővé téve a konkrétabb továbbértékesítést és üzenetküldést.

Ahogy ezek a platformok továbbra is kereszthivatkoznak egymásra, egyre kevesebb kérdés merül fel azzal kapcsolatban, hogy mi határozza meg a taktikát, hanem inkább az, hogy melyik keverékük hozza a legjobb eredményt.

További cikkek: