Először is, mi is pontosan a marketing terv?
A marketing terv egy dokumentum, ami részletezi a tervezett marketing és reklám tevékenységeket egy meghatározott időszakra, általában a következő 12 hónapra. Célja, hogy meghatározza, hogyan érheted el, vonzhatod be és győzheted meg az ügyfeleket, hogy megvásárolják a termékeidet vagy szolgáltatásaidat, egyértelmű célokkal, cselekvési tervvel és meghatározott felelősökkel.
A nagyvállalatok rendelkezhetnek átfogó marketingstratégiával, melynek minden részéhez egyedi tervek tartoznak, mi, a Marketing Consultingnál, azt ajánljuk a kisebb vállalkozásoknak, hogy egyszerűsítsék le a folyamatot.
Fontos, hogy gyakorlatiasan gondolkodj, és megvizsgáld, hogyan érheted el céljaidat.
A sikeres marketing terv kialakítása kulcsfontosságú vállalkozásod növekedése érdekében. Ez a dokumentum átfogó képet nyújt a céljaidról, célcsoportodról, valamint a marketingstratégiáról és taktikáidról, melyek segítségével elérheted ezeket a célokat.
Mi a marketingterv célja?
A legtöbb vállalkozás számára több különböző terv is létezik, melyek összekapcsolódnak és támogatják egymást.
A marketingterv azokat a promóciós taktikákat határozza meg, melyek segítenek elérni az üzleti terv céljait, mely pedig meghatározza a célpiacokat és az általuk kínált megoldásokat. Ez összefügg a stratégiai tervvel is, ami kialakítja a vállalkozás általános irányát a következő három-öt évben.
A jól megtervezett marketingterv tovább erősíti a pénzintézetek iránti bizalmat, és megmutatja a hitelezőknek, hogy vállalkozásod jó eséllyel lesz sikeres.
Marketing terv készítése 6 lépésben
A marketingterv összeállítása általában a következő lépésekből áll:
Végezzünk SWOT elemzést
Vizsgáljuk meg saját erősségeinket, gyengeségeinket, lehetőségeinket és veszélyeinket:
A pozíciód javításában az erősségek játszanak kulcsszerepet a piacon. Ezek magukban foglalhatnak olyan készségeket, képességeket és jártasságokat, melyeket a versenytársak nem könnyen másolhatnak le, például a kiváló technológia által okozott alacsonyabb gyártási költségek.
A gyengeségek akadályozhatják a célok elérését, például a megbízhatatlan szállítás vagy az elavult gyártóeszközök.
A lehetőségek olyan új utakat nyitnak vállalkozásod előtt, amelyek által növekedhet és nyereségesebbé válhat. Ezek közé tartozhatnak új piacokra való belépés vagy új technológiák bevezetése.
A veszélyek olyan tényezők, melyek negatívan befolyásolhatják vállalkozásod teljesítményét a fő piacokon, például munkaerőhiány vagy káros gazdasági vagy politikai fejlemények.
Mivel az erősségeket és gyengeségeket a versenykörnyezethez képest kell értékelni, ezért a versenytárselemzés is fontos része ennek a folyamatnak, hogy teljes képet kapj arról, hol helyezkedsz el a piacon.
Profilozd hatékonyan ügyfeleid
Csoportosítsd ügyfeleidet három vagy négy fő kategóriába – például iparág vagy tranzakció méret alapján. Ezután részletezd, hogy mi jellemzi ezeket a csoportokat: ki ők, mire vágynak, mennyit költenek, milyen információk alapján hoznak döntéseket a vásárlásokkal kapcsolatban, és így tovább.
Itt az alkalom, hogy bizonyítsd, hogy mélyen megismerted ügyfeleidet. Hozz létre egy átfogó képet róluk, beleértve olyan jellemzőket, mint az életkor, a nem, a szakma, a jövedelmi szint, az iskolai végzettség és a lakóhely. Fontos megérteni, mi motiválja őket a vásárlásra. Kérdezd meg magadtól, miért választanák a Te termékeidet – és mi tarthatja távol őket a versenytársaidtól.
Sok vállalkozó úgy gondolja, hogy minden ügyfél hasonló, pedig ez nem így van. Az ügyfélszegmensek finomításával lehetővé válik a marketing költségek hatékonyabb rangsorolása és felhasználása.
Céljaid legyenek világosak
Milyen eredményeket szeretnél elérni a marketingterveddel? Győződj meg arról, hogy ezek a célok elérhetőek és reálisak. A kisebb vállalkozások számára gyakran az üzleti és marketingcélok egybeesnek. Ez azt jelenti, hogy az üzleti tervben meghatározott értékesítési célokat használhatod referenciaként, például:
- Piaci részesedés
- Az ügyfelek teljes száma és az ügyfélmegtartási arány
- Átlagos kosárméret
Nem minden célodnak kell pénzügyi jellegűnek lennie. Mi arra ösztönözzük ügyfeleinket, hogy állítsanak fel más típusú célokat is, például a digitális elkötelezettséget. Mérheted a közösségi médiában való interakciókat, például követők, megosztások, retweetek, kommentek és kedvelések számát. Webhelyed fontos mutatókat is kínál, ezért olyan eszközöket kell alkalmaznod, mint a SEO keresőoptimalizálás, ami segít abban, hogy releváns felhasználókat irányíts az oldaladra.
Vizsgáld meg a marketing " négy P "-jét.
Ha már tisztában vagy a céljaiddal és azzal, hogy kiket szeretnél elérni, itt az ideje stratégiai döntéseket hozni arról, hogy hogyan fogod ezt megvalósítani. Minden egyes vásárlói szegmenshez alaposan nézd át a marketing „négy P”-jét annak érdekében, hogy megtaláld a legjobb módját az igényeik kielégítésének:
Termékek és termékpolitika (Product)
A marketingkampány megtervezése a termék alapos megértésével kezdődik. Kinek van rá szüksége és miért? Miben különbözik a te terméked a versenytársakétól? Talán új és lenyűgöző funkciókkal rendelkezik, vagy egy teljesen egyedi piaci igényt elégít ki. A marketing ügynökség felelőssége, hogy kiemelje a termék előnyeit és jellemzőit, és megismertesse azokat a fogyasztókkal. Fontos az is, hogy meghatározzák a termék jellegét. A marketing szakembereknek érteniük kell a termék életciklusát, míg az üzleti vezetőknek tervet kell kidolgozniuk a termékek életciklusának minden szakaszában való kezelésére. A termék típusa részben meghatározza az árát, a disztribúciós helyét és a promóciós stratégiáját.
Árazás és árstratégia (Price)
Az ár az a pénzösszeg, amelyért a fogyasztó hajlandó megvásárolni egy terméket. A marketing stratégiáknak összehangolva kell lenniük az ár és a termék valós vagy érzékelt értéke között, miközben figyelembe kell venniük a termék beszerzési költségeit, az időszaki kedvezményeket, a versenytársak árait és a kiskereskedelmi felárat. Vannak olyan helyzetek, amikor az üzleti döntéshozók emelik a termék árát, hogy luxusként vagy exkluzivitásként jelenjen meg. Más esetekben csökkentik az árat annak érdekében, hogy több fogyasztó számára elérhetővé tegyék. Fontos dönteni arról is, hogy mikor és hogyan alkalmazzák az árengedményeket. Egy árkedvezmény vonzóbbá teheti a terméket, ugyanakkor azt is sugallhatja, hogy az kevésbé értékes.
Értékesítés és elhelyezés (Place)
A „hely” arra vonatkozik, hogy a termék hol lesz elérhető – legyen az hagyományos kiskereskedelmi üzlet vagy online platform -, valamint arra, hogy hogyan kerül kiállításra és elhelyezésre.
Promóció és reklámozás (Promotion)
A promóció célja, hogy tájékoztassa a fogyasztókat arról, hogy miért van szükségük a termékre, és hogy meggyőzze őket az elfogadható árról. A promóció magában foglalja a reklámozást, a közönségkapcsolatokat és a teljes termékbevezetési stratégiát. Itt összekapcsoljuk a promóciós és az értékesítési elemeket, hogy elérjük a fő közönséget. Például, a digitális korban a „hely” és a „promóció” tényezők egyaránt érvényesek online és offline. Hogy hol jelenik meg egy termék a vállalat weboldalán vagy a közösségi médiában, és hogy milyen típusú keresési funkciók aktiválják a célzott hirdetéseket a termékhez.
Ha sikeresen felépítettél egy profilt, és ismered az ügyfelek preferenciáit, akkor intuitívan kell eldöntened, hogy hogyan érheted el őket a legjobban. Mint például, ha olyan látványos termékeket árulsz, mint a kézzel készített ékszerek, és a célközönséged nők, akkor az Instagram az a platform, amelyre nagy hangsúlyt kell fektetned.
Győződj meg róla, hogy minden azonosított taktikát időzítesz, és jelölj ki valakit a vállalaton belül, aki felelős ezek végrehajtásáért.
Megfelelő marketing csatornák kiválasztása
Hol érheted el a célközönségedet? SEO keresőoptimalizálás, Google Ads hirdetések, közösségi média platformok, vagy mindegyiket szeretnéd használni? A kiválasztott marketing csatornák attól függenek, hogy milyen célokat tűztél ki, milyen a célközönséged és mennyi a rendelkezésre álló költségvetésed. Fontos, hogy okosan válaszd meg őket. Például, ha a keresőoptimalizálásban szeretnél erősíteni, egy SEO ügynökség segíthet, de ha több csatornát szeretnél egyszerre kezelni, érdemes lehet egy teljes körű marketing szolgáltatást választani, melyet például a Marketing Consulting Kft. is kínál.
A marketing költségvetés megalkotása
Mennyibe fog kerülni a különböző marketing taktikák végrehajtása? Fontold meg az összes lehetséges költséget – a tartalomkészítéstől és hirdetéskezeléstől az ügyfélkapcsolat-kezelő (CRM) eszközökig, amelyekre szükséged lesz.
Gyakran a költségvetés kialakítása jelenti a marketingtervezés legnagyobb kihívását, különösen, ha ezt még nem tetted meg korábban.
Általánosan elmondható, hogy a legtöbb iparágban a bevétel 2-3%-át szokták ajánlani minimális marketingköltségként.
Kérj tanácsot a könyvelődtől vagy a pénzügyi vezetődtől – akik kezelik a vállalkozás pénzügyeit –, mivel ők jóváhagyhatják a javasolt költségvetést, és tanácsot is tudnak neked adni.
Tippek a profi marketing terv összeállításához:
- Legyél specifikus és mérhető: Céljaidat pontosan és mérhetően állapítsd meg, és győződj meg arról, hogy elérhetők, relevánsak és időhöz kötöttek (SMART).
- Legyél kreatív és innovatív: Ne félj kísérletezni új marketing csatornákkal és stratégiákkal.
- Legyél következetes: A marketing tevékenységeidnek folyamatosnak kell lenniük ahhoz, hogy hatékonyak legyenek.
- Legyél rugalmas: A piaci változásokhoz alkalmazkodva alakítsd át marketing stratégiádat is.
Perger Tamás vagyok a Marketing Consulting alapítója és ügyvezetője.
13+ év szakmai tapasztalattal az online marketing területén.
Cégünk a Marketing Consulting Kft. többszörös Marketing Gyémánt Díjas ügynökség, a Magyar Marketing Szövetség büszke tagjai vagyunk, jómagam pedig a Magyar Marketing Szövetség egyik hazai nagykövete.
Munkatársaink folyamatosan a legfrissebb szaktudással rendelkeznek Google és Meta hirdetések tekintetében, melyet szakvizsgáink bizonyítanak.
Ügyfeleink hirdetéseinek optimalizálását folyamatosan magas szinten tartjuk, ezért a minősített, hivatalos Google Partner státuszt is kiérdemeltük.
Weboldalak és webshopok tucatjainak segítünk jelenleg is láthatóvá válni, éppen ezért a hazai Shoprenter és UNAS is kiemelt szakértőként ajánl minket, mint marketing szolgáltatót.