Ahogy közeledünk 2024 végéhez, az SEO trendek világa már most változik, és még nagyobb változások várhatóak jövőre.
A Google adatainak lehetséges hozzáférhetőségével a versenytársak megrengethetik a keresési piacot, ami arra kényszerítheti a SEO ügynökségeket, hogy újragondolják stratégiáikat több platformon is.
Ezzel egyidejűleg az AI eszközök folyamatosan fejlődnek, mind lehetőségeket, mind kockázatokat kínálva – automatizálva a feladatokat, de fenyegetve a kreativitás sablonossá válását is.
Mi lesz 2025 kihívása? Az innováció és az eredetiség, valamint az automatizálás és az emberi meglátások egyensúlyának megtalálása.
Alternatív keresők és a Google monopóliumellenes tárgyalása
Az alternatív keresők és a Google monopóliumellenes tárgyalásai fontos témák a SEO szakemberek számára, mivel ezek a változások alapjaiban rengethetik meg a keresési piacot. Az esetleges változások új stratégiák kialakítását tehetik szükségessé, így érdemes figyelemmel kísérni az eseményeket.
Ha a Google-t arra kényszerítik, hogy megossza adatait a monopóliumellenes döntések részeként, az SEO világában drámai változások következhetnek be.
Ez lehetővé tenné a Google versenytársai számára, hogy a keresési adatok és algoritmusok felhasználásával gyorsabban építsenek saját keresőmotorokat. Ez pedig jelentős mértékben diverzifikálhatja az organikus piacot.
Ebben a hipotetikus jövőben, bár minden versenytárs ugyanazzal az alapadatbázissal kezdene, mindegyikük innoválhatna, és új módszereket vezethetne be.
A SEO ügynökségek számára ez azt jelenti, hogy nem csak egyetlen stratégiát kell kidolgoznunk, hanem potenciálisan tíz vagy húsz stratégiát, hogy ügyfeleik weboldalai versenyképesek maradjanak az összes új platformon.
Már most is érezzük ennek a súlyát az AI eszközök, például a ChatGPT, Claude és Perplexity növekedése révén, amelyek integrálni tervezik a keresést, jelentősen befolyásolva ezzel a keresési láthatóságot és a tartalomkészítést.
A Google adatainak elérhetővé tétele példátlan átláthatóságot biztosítana a SEO szakemberek számára a régóta rejtett algoritmusokba.
Mélyebb betekintést nyernénk a rangsorolási tényezőkbe és a felhasználói viselkedésbe, lehetővé téve, hogy soha nem látott módon optimalizáljunk, megértve, mi hogyan működik.
Sajnos ez azt is jelenti, hogy az algoritmusok manipulálása könnyebb lenne – legalábbis rövid távon.
Ez visszavezethet minket az SEO sötét korszakába, amikor könnyebb volt magasabb helyezést elérni gyenge minőségű tartalmakkal.
Hogy többet tudjunk meg erről a trendről és annak SEO-ra gyakorolt hatásáról, lehet, hogy jövő év végéig várnunk kell.
A jelenlegi terv szerint az amerikai Igazságügyi Minisztérium novemberben terjeszt elő egy finomított javaslatot, majd a Google decemberben osztja meg sajátját.
Az AI mint erős (vagy gyenge) szövetséges
A rengeteg AI-alapú eszköz között könnyű elveszni a SEO szakembereknek.
Míg ezek közül néhány eszköz hasznos lehet, valós kockázatot jelent, ha túlzottan rájuk támaszkodunk.
Ha te és ezrek mások is ugyanazokat az eszközöket használjátok, amelyek azonos adatokon vannak kiképezve, az eredmény legjobb esetben is középszerű lesz.
Mindenki stratégiája ugyanazzá válik, így nehéz kitűnni. Talán ezért is erőlteti a Google az új „E” betűt az E-E-A-T-ben – a tapasztalatok hangsúlyozásával.
Ráadásul sok AI eszköz „fekete dobozként” működik. Beviszel adatokat, de ami közben történik, nem világos.
Hasonlóan, mint amikor Harry Potter varázslatos édességeiből választasz – lehet, hogy valami nagyszerűt kapsz, de az is lehet, hogy egy kellemetlen meglepetést.
Anélkül, hogy tudnánk, hogyan jutnak el ezek az eszközök a következtetéseikhez, olyan eredményekkel maradunk, amelyekben nem bízhatunk meg teljesen.
Az AI túlzott használata csökkentheti a kritikus gondolkodást is. A SEO szakemberek számára a kritikus gondolkodás kulcsfontosságú, mivel az emberi megértés és intuíció gyakran túlszárnyalja az AI által generált tartalmat. Például, egy komplex keresési szándék azonosítása és az arra való célzott válaszadás olyan terület, ahol a tapasztalat és emberi meglátás többet érhet, mint a gépi megoldások. Az igazi SEO szakemberek egyik kulcserőssége a valós tapasztalatok, intuíció és kreativitás alkalmazása a problémamegoldásban.
Az AI eszközök ezt még nem képesek megismételni. Az egyedi tapasztalataid különböztetnek meg másoktól.
Az egyik lehetőség ennek a trendnek a kockázatainak enyhítésére, ha saját AI botot fejlesztesz.
Ideális esetben nulláról építenéd fel saját platformodon, ahol nem kell aggódnod amiatt, hogy hogyan használják fel az információidat.
Ha ez nem megvalósítható, olyan eszközök, mint a Google Gems és a ChatGPT lehetővé teszik, hogy személyre szabjad és finomhangold az AI-t az igényeid szerint.
Ezáltal az AI asszisztensedet egy egyszerű, általános eszközből olyan eszközzé alakíthatod, amely tükrözi márkád, weboldalad és marketing stratégiád egyediségét.
Ezt az eszközt betaníthatod CRM, Google Analytics adatokkal, ügyfélértékelésekkel és még sok mással. A lehetőségek határtalanok, ha megszüntetted a biztonsági aggályokat.
Ha mindezeket az adatokat könnyen hozzáférhetővé teszed, jobban reagálhatsz a Google eredetiségre való hangsúlyozására, és megteremtheted az E-E-A-T-et.
E-E-A-T és az eredetiség hangsúlya
Az E-E-A-T megalapozása továbbra is kulcsfontosságú lesz az SEO sikerhez 2025-ben.
A kitűnés érdekében a márkáknak és tartalomkészítőknek prioritásként kell kezelniük az eredetiséget, saját adataik és tapasztalataik felhasználásával.
Ennek bizonyítéka a kiszivárgott Google API dokumentumban található, amely az „OriginalContentScore”-ra hivatkozik.
Az ügyfélértékelések, az eredeti kutatások és az egyedi meglátások lesznek a titkos fegyvereid 2025-ben.
Elemezd az ügyfélviselkedést belső keresési lekérdezések, termékhasználati minták vagy támogatási és értékesítési hívások átiratai alapján.
Ez lehetővé teszi, hogy felfedezd a tartalmi hiányosságokat és a felhasználókat érintő kulcstémákat, így új tartalmat hozhatsz létre és frissítheted a meglévőket.
A Google közelmúltbeli elismerése a tartalomkészítők iránt hangsúlyozza a szakértelem bizonyításának fontosságát.
A hitelesíthető szerzőség kulcsfontosságú sikertényező lesz 2025-ben.
Ahhoz, hogy valóban kitűnj, a márkádnak ki kell emelnie a tartalom mögött álló valódi emberi tapasztalatokat, hitelességet és megbízhatóságot adva, amit a felhasználók és a keresőmotorok egyaránt értékelnek.
Ha még nem tervezted meg a szerzői életrajzok teljes átalakítását a weboldaladon, most jó alkalom lehet elkezdeni.
A felhasználó kontra kulcsszavak
A felhasználói szándékra való összpontosítás a kulcsszavak helyett az utóbbi években egyre fontosabbá vált, mivel a keresőmotorok egyre inkább az értékes, releváns válaszok biztosítására összpontosítanak, nem pedig a kulcsszavak puszta ismétlésére. Ez a változás azt eredményezte, hogy a keresési algoritmusok a felhasználói élményt és a keresési szándék kielégítését helyezik előtérbe, így a tartalomnak a felhasználók igényeire kell reflektálnia a siker érdekében.
A felhasználókra való optimalizálás, nem pedig pusztán a kulcsszavakra, szintén kulcsfontosságú lesz az SEO sikerhez 2025-ben.
Ahelyett, hogy kizárólag a kulcsszavakra koncentrálnánk, a SEO ügynökségeknek a felhasználói problémákra és kihívásokra kell építeniük a tartalmat, célba véve a keresések mögötti szándékot.
A kulcsszavak félrevezetőek lehetnek. Gyakran a magas keresési volumenű kifejezések mögött nem világos a szándék, vagy olyan UGC webhelyek (pl. Reddit, Quora) dominálják őket, illetve listacikkek és értékelő oldalak, amelyeket a Google általában előnyben részesít.
A felhasználók jelentősen megváltoztak. Már nem rövid kifejezésekkel keresünk, hanem hosszú kulcsszavakat vagy teljes kérdéseket használunk.
Ha a tartalmat a felhasználói fájdalompontok és kihívások inspirálják, elkerülhetjük azokat a kulcsszavakat, ahol túl nagy a verseny vagy a szándék nem illeszkedik megfelelően.
Az algoritmusok jutalmazni fogják azokat a tartalmakat, amelyek előtérbe helyezik a felhasználói élményt, és értékes, releváns betekintésekkel válaszolnak konkrét kérdésekre.
A technikai SEO fontosabb lesz, mint valaha
A technikai SEO fontosabb lesz, mint valaha. A webhely optimalizálása, hogy a keresőrobotok könnyebben bejárhassák és megértsék, kulcsfontosságú.
A strukturált adatok, jól szervezett webhelytérkép, belső linkek és tiszta kód jelentősen javíthatják a keresőmotorok számára a webhely bejárását és megértését.
A hozzáférhetőség is fontos. A keresőmotorok hangsúlyozzák a felhasználóbarát élményeket, beleértve az akadálymentesített tervezést és funkciókat.
Ha nem vagy biztos benne, a Google API kiszivárgott adatai bizonyítják, hogy a Google a kattintásokat és az utólagos viselkedést is használja a rangsorolási algoritmusaiban.
Az oldalsebesség és a Core Web Vitals olyan rangsorolási tényezők, amelyek befolyásolják a mobil felhasználókat. Azok a webhelyek, amelyek lassan töltődnek be, vagy rossz mobilélményt nyújtanak, nehezebben kerülhetnek előre a rangsorban.
A technikai SEO egyik fő fókusza 2025-ben azok a platformok lesznek, amelyek erősen támaszkodnak a JavaScript-re. Gyakori probléma, hogy a JavaScript-alapú tartalmakat a keresőmotorok nem tudják megfelelően renderelni, ami akadályozza az indexelést. Ennek megoldására a szerveroldali renderelés vagy a dinamikus renderelés alkalmazása ajánlott, hogy biztosítsd a tartalom megfelelő megjelenítését a keresőmotorok számára. A renderelési problémák megakadályozzák, hogy a keresőmotorok megfelelően indexeljék a tartalmukat.
A megfelelő szerveroldali renderelés biztosítása vagy a JavaScript-tel kapcsolatos problémák megoldása kulcsfontosságú a keresési eredményekben való láthatóság fenntartásához.
A jó hír az, hogy mind a Google, mind a Bing hasznos ellenőrző listákat kínál a technikai SEO erőfeszítéseid irányításához.
Ügyelj arra, hogy rendszeresen átnézd a Bing Webmaster Tools és a Google Search Console ajánlásait (bár ez utóbbi még nem érhető el minden felhasználó számára).
A tanulás és alkalmazkodás: ahogy a SEO-ban mindig
A tanulás, alkalmazkodás és fejlődés szükségessége állandó része az SEO-nak. Nem támaszkodhatsz egyetlen stratégiára vagy gyors megoldásra.
A siker abból fog fakadni, hogy különböző projektekben dolgozol, és finomítod az SEO erőfeszítéseid különböző aspektusait. Az a képesség, hogy gyorsan alkalmazkodj és új ismereteket vezess be, megkülönbözteti a sikeres SEO szakembereket.
Úgy tűnik, hogy 2025 is egy dinamikus év lesz az SEO számára. Azoknak, akik már régóta részei a játéknak, ez nem újdonság.
Perger Tamás vagyok a Marketing Consulting alapítója és ügyvezetője.
13+ év szakmai tapasztalattal az online marketing területén.
Cégünk a Marketing Consulting Kft. többszörös Marketing Gyémánt Díjas ügynökség, a Magyar Marketing Szövetség büszke tagjai vagyunk, jómagam pedig a Magyar Marketing Szövetség egyik hazai nagykövete.
Munkatársaink folyamatosan a legfrissebb szaktudással rendelkeznek Google és Meta hirdetések tekintetében, melyet szakvizsgáink bizonyítanak.
Ügyfeleink hirdetéseinek optimalizálását folyamatosan magas szinten tartjuk, ezért a minősített, hivatalos Google Partner státuszt is kiérdemeltük.
Weboldalak és webshopok tucatjainak segítünk jelenleg is láthatóvá válni, éppen ezért a hazai Shoprenter és UNAS is kiemelt szakértőként ajánl minket, mint marketing szolgáltatót.