Az AEO egy digitális marketing stratégia, amelynek célja a webes tartalom optimalizálása, hogy az megjelenjen a felhasználói lekérdezésekre adott AI-generált válaszokban.
Kutatgattál már úgy, hogy beírtál egy kérdést a ChatGPT-be (vagy egy másik AI platformra), és hagytad, hogy az generáljon választ neked? Még ha nem is tetted, sokan mások már igen. Sokak számára ez egyszerűbb, mint beírni a kérdést a Google-be, majd végigböngészni a különböző keresési találatokat.
Emiatt egyre több vállalkozás érzi szükségét annak, hogy webes tartalmukat az AI által adott válaszokra is optimalizálják, ugyanúgy, ahogy a Google és más keresőmotorok esetében teszik. Ezt a folyamatot válaszmotor-optimalizálásnak (AEO)-nak hívják, és lehet, hogy neked is érdemes megfontolnod a saját vállalkozásod számára.
De mi is az AEO, és miért érdemes alkalmazni?
AEO vs. SEO
Talán kíváncsi vagy, mi a különbség az AEO és a keresőmotor-optimalizálás (SEO) között. Végül is a két rövidítés csak egy szóban különbözik, és hasonló folyamatokra utalnak.
Vannak, akik azt mondják, hogy az AEO és a SEO teljesen különböző stratégiák, míg mások szerint ugyanazok. Mindkét csoportnak igaza van. Az AEO és a SEO technikailag különböző dolgok, mivel az egyik a tartalom AI-ra, a másik pedig keresőmotorokra történő optimalizálásáról szól. Gyakorlatilag azonban mindkettő ugyanazon stratégia két változata.
Valóban, két különböző típusú lekérdezési eredményre irányulnak. De azokat a stratégiákat, amelyeket a tartalom ilyen eredmények közé juttatására használsz, nagyrészt ugyanazok. Gyakorlatilag minden, amit az AEO optimalizásához teszel, olyan dolog, amit már SEO esetében is alkalmaznod kellene. Ezért az AEO-t tekintheted a SEO egy részének is.
Miért fontos az AEO?
Tehát miért fontos az AEO? Miért érdemes optimalizálni az AI eszközökre?
A válasz az, hogy sokan használják ezeket kutatásra. Hagyományosan mindenki a Google-t (vagy más keresőmotorokat) használta a válaszok keresésére. De egyesek könnyebbnek találják, ha egy AI eszközt kérdeznek, ami egyetlen választ ad nekik.
Természetesen ezek az AI-generált válaszok még mindig valahonnan származnak. És bár a ChatGPT nem mindig ad meg forrást az információkhoz, amiket felhasznál, vannak olyan AI eszközök, amelyek igen. Még olyan eszközökben is, mint a ChatGPT, a felhasználók kérhetnek forrásokat, hogy ellenőrizzék a kapott információkat.
Ha a te oldalad az egyik ilyen forrás, az segíthet abban, hogy az emberek felfedezzék a weboldalad, és hosszú távon potenciális ügyfelekké váljanak. Arról már nem is beszélve, hogy a Google hamarosan a SERP részévé teszi az AI alapú válaszokat a felhasználók lekérdezéseire.
Hogyan optimalizálhatod az AEO-t?
Most jön a nagy kérdés: hogyan optimalizálhatod az AEO stratégiád? Mit kell tenned ahhoz, hogy megjelenj a válaszmotorok eredményeiben?
Több AEO taktikát is érdemes alkalmazni. Ahogy már említettem, ezek mind olyan taktikák, amelyeket valószínűleg már a SEO részeként is csinálsz. Ezek a következők:
Vedd figyelembe a keresési szándékot
Ha ismerős vagy a SEO-ban, valószínűleg már tudsz a keresési szándékról — arról az okról, amiért egy felhasználó egy adott lekérdezést keres. Tehát ha valaki például a „kártevők elleni védekezési tippek” kifejezést keresi, akkor valószínűleg azt szeretné megtudni, hogyan tarthatja távol a kártevőket az otthonából.
Ugyanez igaz az AEO-ra is. Amikor kulcsszavakat vagy lekérdezéseket cézol meg az oldaladon, gondolj arra, hogy miért keresnek rájuk az emberek. Ezután alakítsd úgy a tartalmat, hogy az kielégítse ezt a szándékot. Ez az egyetlen módja annak, hogy az olyan AI eszközök, mint a ChatGPT, a te tartalmadat használják.
Optimalizálj a kiemelt részletekre
Egy másik jó AEO stratégia az, ha optimalizálod a tartalmat a kiemelt részletekre (featured snippets). Ha nem tudod, mik azok a kiemelt részletek, ezek azok a rövid összefoglalók, amelyek néha a Google keresések első organikus találataként jelennek meg.
Elliptikus trénereket értékesítő ügyfelünknek olyan tartalmat készítettünk, amely organikusan megjelenik a termékeivel kapcsolatos felhasználói lekérdezésekre, mint például, hogy milyen hatásai vannak az elliptikus trénereknek?
Ahhoz, hogy a tartalmad a kiemelt részletek között rangsoroljon, rövid, lényegre törő válaszokat kell adnod a konkrét kérdésekre. Ugyanez érvényes az AEO-ra is. A válaszmotorok általában egyszerű, egyértelmű válaszokat adnak a felhasználói kérdésekre, ezért előnyben részesítik az olyan tartalmakat, amelyek már ilyen módon vannak megformázva.
Optimalizálj a hangalapú keresésekre
A kiemelt részletekre való optimalizálás mellett olyan tartalmat is érdemes létrehozni, amely a hangalapú keresésekre van optimalizálva. De mit jelent a hangalapú keresés optimalizálása?
Nos, a Google keresésekkel ellentétben a hangalapú keresések általában teljes mondatokként vannak megfogalmazva (különösen kérdés formájában). Ezért az optimalizásukhoz hosszú kulcsszavakra, különösen teljes kérdésekre kell összpontosítanod.
Akárcsak a kiemelt részletekre való optimalizálás, ez is egy SEO stratégia, amely nagyon jól működik az AEO esetében. Még ha nem is hangalapú keresést használnak, az emberek az AI generátorok használatakor is általában teljes kérdéseket tesznek fel, nem pedig kulcsszavakat írnak be. Tehát a tartalomban ezekre a teljes kérdésekre érdemes célozni.
A Marketing Consulting segíthet több eredményt elérni az AEO és SEO által
A megfelelő AEO stratégiával segítheted a vállalkozásodat abban, hogy megjelenjen a válaszmotorok által adott eredményekben, növelve a weboldalad látogatottságát és az átalakítások számát. Azonban az AEO, akárcsak a SEO, összetettebb lehet, mint csupán a fent említett taktikák alkalmazása. Előfordulhat, hogy professzionális ügynökség segítségére lesz szükséged.
Ha ez a helyzet, akkor a Marketing Consulting tökéletes választás. Több mint 14 éves tapasztalattal rendelkezünk a vállalkozások bevételének növelésében SEO segítségével, és ugyanezt nyújthatjuk neked is. SEO szolgáltatásaink segítségével webhelyed megjelenhet a Google keresési eredményeiben és az AI által generált válaszokban egyaránt.
Perger Tamás vagyok a Marketing Consulting alapítója és ügyvezetője.
14+ év szakmai tapasztalattal az online marketing területén.
Cégünk a Marketing Consulting Kft. többszörös Marketing Gyémánt Díjas ügynökség, a Magyar Marketing Szövetség büszke tagjai vagyunk, jómagam pedig a Magyar Marketing Szövetség egyik hazai nagykövete.
Munkatársaink folyamatosan a legfrissebb szaktudással rendelkeznek Google és Meta hirdetések tekintetében, melyet szakvizsgáink bizonyítanak.
Ügyfeleink hirdetéseinek optimalizálását folyamatosan magas szinten tartjuk, ezért a minősített, hivatalos Google Partner státuszt is kiérdemeltük.
Weboldalak és webshopok tucatjainak segítünk jelenleg is láthatóvá válni, éppen ezért a hazai Shoprenter és UNAS is kiemelt szakértőként ajánl minket, mint marketing szolgáltatót.