SEO vagy PPC: Melyik marketingstratégia jobb a vállalkozásodnak?

SEO vs PPC

Cikk megosztása!

A SEO-nak és a PPC-nek megvannak a saját erősségei – attól függően, hogy mik a céljaid a vállalkozásodban. Mégis miben különböznek, mik az előnyeik és hátrányaik, és hogyan érdemes dönteni, ha szűkös a keret, mégis eredményeket várnak el tőled?

Mind a keresőoptimalizálás (SEO), mind a fizetett hirdetések (PPC) alapvető elemei az online marketingnek – mégis teljesen eltérően működnek. Az egyik gyors láthatóságot és azonnali eredményeket kínál, a másik pedig hosszabb távon épít ki bizalmat, hitelességet és organikus látogatottságot.

De amikor meg kell indokolnod, mire megy el a marketingbüdzsé, és a döntéshozók konkrét számokat várnak, felmerül a kérdés: melyik csatornára érdemes inkább fókuszálni?

Erre nincs univerzális válasz. A választás attól függ, milyen üzleti célokat tűztél ki, mennyire erős a verseny az iparágadban, mennyi időd és erőforrásod van a kampányok felépítésére.

Ebben a cikkben végigvezetünk a legfontosabb különbségeken, előnyökön és kompromisszumokon, amik segítenek eldönteni, hogy mire érdemes költened a marketingkeretedet.

SEO – türelemjáték, ami hosszú távon kifizetődik

A keresőoptimalizálás célja, hogy a weboldalad minél jobb helyen szerepeljen a keresőkben – méghozzá nem fizetett, hanem organikus találatok között. Ehhez kiváló minőségű tartalomra, technikai szempontból is rendben lévő weboldalra és megbízható hivatkozásokra (backlinkekre) van szükség.

A PPC-vel ellentétben a SEO nem hoz egyik napról a másikra látványos eredményeket. Viszont ha egy oldal jó pozíciót ér el a keresőben, akkor folyamatosan képes releváns, érdeklődő látogatókat hozni anélkül, hogy minden egyes kattintásért fizetni kellene.

Miért éri meg SEO-ba fektetni?

A SEO-t sokan az online marketing hosszú távú alapkövének tartják – és nem véletlenül. Bár az eredmények nem jönnek egyik napról a másikra, a tartós, minőségi forgalom, amit kattintási díj nélkül hoz, rengeteg vállalkozás számára ideális megoldás.

 

Organikus forgalom – költség nélkül, hosszú távon

Míg a keresőoptimalizálás kezdeti befektetést igényel – például szövegírásba, technikai fejlesztésekbe –, idővel sokkal költséghatékonyabbá válik, mint a fizetett hirdetések. Ha egy oldal előkelő helyet szerez a keresőben, akár éveken át képes forgalmat generálni anélkül, hogy újra és újra pénzt kellene beletenni.

 

Hitelesség és bizalom a keresőkön keresztül

A felhasználók gyakran nagyobb bizalommal kattintanak az organikus találatokra, mint a hirdetésekre. A statisztikák szerint az organikus linkek átkattintási aránya (CTR) lényegesen magasabb – vagyis ha jól optimalizálsz, nemcsak több látogatód lesz, de a márkád iránti bizalom is erősödik.

 

Növekvő lendület – hógolyóeffektus

A SEO egyre erősebbé válik, ahogy több minőségi tartalmat és külső hivatkozást (backlinket) építesz ki. Ez a lendület idővel megkönnyíti az új kulcsszavakra való rangsorolást, így egyre kevesebb erőfeszítéssel érhetsz el egyre nagyobb eredményeket.

A SEO kihívásai

Bár a SEO hosszú távon rendkívül megtérülő stratégia, fontos tisztában lenni azzal is, hogy nem mentes a nehézségektől.

 

Türelem kell hozzá

A keresőoptimalizálás nem sprint, hanem maraton. Ha erős versenytársak között próbálsz jó helyezést elérni, számíts rá, hogy hónapokig (vagy akár tovább) is eltarthat, mire érzékelhető eredményeket hoz.

 

Folyamatos változások a Google-nél

A keresőalgoritmusok időről időre változnak – néha kisebb, néha drasztikusabb mértékben. Ha a stratégiád nem erős alapokra épül, könnyen megeshet, hogy egy algoritmusfrissítés után visszaesik a látogatottságod.

Mikor válaszd a SEO-t?

A keresőoptimalizálás ideális választás lehet, ha:

  • hosszú távon szeretnéd építeni a márkád ismertségét és tekintélyét,
  • szeretnél stabil, költséghatékony ügyfélszerzést, ami nem a napi hirdetési büdzsén múlik,
  • olyan piacon dolgozol, ahol a PPC költségei túlságosan magasak lennének,
  • tartalommarketingben gondolkodsz, és azt szeretnéd, hogy a tartalmaid évek múltán is forgalmat és érdeklődést generáljanak.

PPC – gyors reakció, azonnali eredmények

Ha gyors eredményeket szeretnél látni, a PPC (pay-per-click) hirdetések jelenthetik a legjobb megoldást. Ezekkel a kampányokkal gyakorlatilag azonnal elérheted a célközönségedet akár a keresőmotorokon, akár a közösségi médiában – mintha csak felkapcsolnál egy lámpát, és máris a potenciális ügyfelek előtt vagy.

Természetesen ennek ára van: amint leáll a költés, az elérések is megszűnnek. Viszont jól beállított kampányokkal a PPC képes olyan gyors leadeket és vásárlásokat hozni, amit más csatornák csak hosszabb idő alatt tudnak.

Miért lehet vonzó a PPC?

A fizetett hirdetések több olyan előnyt kínálnak, ami miatt rengeteg vállalkozás szívesen használja őket – különösen akkor, ha gyors megtérülésre és jól mérhető eredményekre van szükség.

 

Azonnali forgalom, azonnali láthatóság

A SEO-val szemben, ahol a keresőbe jutás hónapokig is eltarthat, a PPC hirdetésekkel már a kampány jóváhagyásának pillanatában ott lehetsz a találati lista tetején. Akár Google Ads-ben, akár Facebookon vagy más platformon futtatod, azonnal szem elé kerülsz.

 

Precíz célzás, hatékony elérés

A PPC egyik legnagyobb erőssége, hogy pontosan meghatározhatod, kinek jelenjenek meg a hirdetéseid. Célzott kampányokat indíthatsz földrajzi hely, eszközhasználat, demográfiai adatok, érdeklődési körök vagy viselkedés alapján – így tényleg csak azokhoz juthatsz el, akiket valóban érdekel az ajánlatod.

 

Minden mérhető – és skálázható

A PPC-ben gyakorlatilag minden adatot láthatsz: hányan látták a hirdetést, hányan kattintottak, mi lett a konverzió. Ez óriási előnyt jelent, mert a kampányaidat az eredmények alapján finomhangolhatod, és ha jó a megtérülés (ROI), bármikor fel tudod skálázni őket – amit SEO esetében nem lehet ennyire gyorsan megtenni.

A PPC kihívásai

Bár sok előnye van, a PPC sem hibátlan megoldás. Ahhoz, hogy igazán működjön, tudni kell, hogyan hozd ki belőle a legtöbbet – és tisztában kell lenni a buktatókkal is.

 

A költségek könnyen elszállhatnak

Míg a SEO organikusan hoz forgalmat, a PPC-nél minden kattintás pénzbe kerül. És ha a CPC (kattintásonkénti költség) túl magas, hamar felzabálhatja a költségkeretedet – főleg, ha nincs jól felépítve a konverziós folyamat.

 

Hirdetési fáradtság

A felhasználók egy idő után „megfáradnak” az ismétlődő hirdetésekben – vagy egyszerűen átsiklanak felettük. Ezért rendszeresen frissíteni kell a kreatívokat, tesztelni a közönségeket, és finomítani az ajánlatokat, hogy fenntartsd az érdeklődést és a jó eredményeket.

Mikor éri meg PPC-ben gondolkodni?

A PPC különösen akkor jó választás, ha gyorsan szeretnél eredményeket látni. Például:

  • új termék vagy szolgáltatás bevezetésénél, amikor fontos a gyors láthatóság,
  • szezonális akcióknál vagy időszakos ajánlatoknál,
  • ha olyan piacon vagy jelen, ahol nehéz elérni jó organikus helyezést,
  • vagy ha magas értékű tranzakciókról van szó, és gyors konverziókra van szükséged.

SEO vagy PPC – Melyik illik jobban hozzád?

SEO VS PPC melyik jobb táblázat

Ahhoz, hogy igazán ütős marketingstratégiát rakj össze, fontos, hogy az összhangban legyen a vállalkozásod céljaival, az iparág sajátosságaival és azzal is, hogy milyen erőforrásokkal gazdálkodsz. Vannak, akik megengedhetik maguknak a hosszabb távú építkezést (SEO), míg másoknak azonnal kell a forgalom és a bevétel (PPC). Egyik út sem jobb a másiknál – csak más helyzetre való.

A titok abban rejlik, hogy jól mérd fel az aktuális igényeidet, és megtaláld az organikus és fizetett megoldások legjobb kombinációját.

Ha gyors eredményekre van szükséged, a PPC a te utad

A PPC remek választás, ha azonnali konverziókat, érdeklődőket vagy láthatóságot szeretnél. Különösen hasznos, ha:

  • Most indulsz, és még nincs bejáratott márkád – a hirdetések segítenek gyorsan a célcsoport szeme elé kerülni.
  • Magas nyereséggel dolgozol – például jogi, pénzügyi vagy SaaS szektorban –, ahol a kattintásokra fordított összeg gyorsan visszajön.
  • Szezonális kampányokat futtatsz, például ünnepi időszakban, Black Friday körül, vagy épp az iskolakezdés előtt.
  • Helyi piacon versenyzel, és szeretnéd dominálni a keresőket olyan kulcsszavakra, mint például „fogorvos a közelben” vagy „legjobb fodrász Zuglóban”.

Ha hosszú távra tervezel, a SEO lesz a legjobb befektetés

A SEO akkor igazán értékes, ha olyan stratégiát szeretnél, ami idővel stabil forgalmat hoz újra és újra, anélkül, hogy folyamatosan hirdetned kellene.

Add a SEO-nak az elsőbbséget, ha:

  • az üzleted organikus keresőből él (például blog, webshop vagy B2B szoftver),
  • a hirdetési költségek túl magasak, és inkább költséghatékony megoldást keresel,
  • hosszú távon is értékes tartalmakat készítenél (pl. cikkek, útmutatók, termékoldalak),
  • a vásárlóid tájékozódnak döntés előtt – így előny, ha a találati listán jó helyen vagy.

Miért nem „vagy-vagy”, hanem „is-is”?

A legtöbb sikeres vállalkozás nem választ a két megközelítés közül – inkább kombinálja őket. Egy jól felépített stratégia egyszerre biztosít gyors eredményeket és hosszú távú stabilitást.

 

A SEO a biztos alap, a PPC a gyorsítósáv

Még ha van is egy remekül működő SEO-d, az algoritmusfrissítések vagy új versenytársak miatt bármikor történhet visszaesés. A PPC ilyenkor biztonsági hálóként működik, és megtartja a láthatóságodat.

 

A PPC segít adatokat szerezni – a SEO-nak is

A fizetett hirdetések gyors visszajelzést adnak arról, mely kulcsszavak, ajánlatok vagy közönségek működnek jól. Ezekből az adatokból rengeteget tanulhatsz, és finomíthatod velük az organikus stratégiád is.

 

A SEO idővel csökkenti a hirdetési költségeidet

Ha jó pozíciókat szerzel a keresőben, kevesebbet kell hirdetésre költened – így a hosszú távú költségeid csökkennek. De addig is, a PPC-vel fenntarthatod a lendületet, például új piacokra való belépésnél vagy promóciók idején.

 

A PPC felerősítheti a tartalmaidat

Akár új blogbejegyzésről, akár termékoldalról van szó, a PPC segíthet eljuttatni a célközönségedhez. A fizetett forgalom reakciói – például a hosszabb oldalon töltött idő vagy a megosztások – még a SEO-t is pozitívan befolyásolhatják.

 

Újracélzás, okosan

Nem minden látogató vásárol elsőre. A PPC remarketing segítségével újra megszólíthatod azokat, akik korábban már jártak az oldaladon – ez jelentősen javítja a konverziós arányokat.

Záró gondolatok

A SEO és a PPC nem egymás ellenfelei, hanem egymást kiegészítő eszközök a digitális marketingben. Ha gyors eredményt szeretnél, indíts PPC-vel. Ha hosszú távra tervezel, építs SEO-alapokat. Ha pedig okosan szeretnél növekedni, használd ki mindkettő erejét.

Mielőtt döntesz, érdemes átgondolnod:

  • mennyi a rendelkezésedre álló keret,
  • milyen ütemben van szükséged eredményekre,
  • és mik a vállalkozásod konkrét céljai.

A SEO és a PPC együttes alkalmazása egy olyan jól működő marketingmotor, ami képes egyensúlyban hozni a rövid távú sikereket a hosszú távú növekedéssel.

Perger Tamás vagyok a Marketing Consulting marketing ügynökség alapítója és ügyvezetője.

14+ év szakmai tapasztalattal az online marketing területén.

Cégünk a Marketing Consulting Kft. többszörös Marketing Gyémánt Díjas ügynökség, a Magyar Marketing Szövetség büszke tagjai vagyunk, jómagam pedig a Magyar Marketing Szövetség egyik hazai nagykövete.

Munkatársaink folyamatosan a legfrissebb szaktudással rendelkeznek Google és Meta hirdetések tekintetében, melyet szakvizsgáink bizonyítanak.

Ügyfeleink hirdetéseinek optimalizálását folyamatosan magas szinten tartjuk, ezért a minősített, hivatalos Google Partner státuszt is kiérdemeltük.

Weboldalak és webshopok tucatjainak segítünk jelenleg is láthatóvá válni, éppen ezért a hazai Shoprenter és UNAS is kiemelt szakértőként ajánl minket, mint marketing szolgáltatót.

További cikkek:

heti marketing trendek szeptember 22
Marketing Trendek

Friss marketing trendek és hírek

Google Ads: Audience exclusions a Shopping kampányokbanA Google mostantól lehetővé teszi, hogy a Shopping kampányoknál is kizárj bizonyos közönségeket (pl. alacsony szándékú felhasználók, korábbi vásárlók),