Mi az a marketing ROI és hogyan tudom kiszámolni vele egy marketing kampány megtérülését? Minden cégnek elengedhetetlen eszköz a hatékony marketinghez.
Ma már egy cég, ami igazán próbál fennmaradni saját piacán, illetve komolyabb árbevételre, vagy profitra szert tenni, nem teheti meg magának, hogy ne foglalkozzon a marketinggel.
Marketing ügynökségünknek az a tapasztalata, hogy bár a cégek többsége végez valamilyen marketing tevékenységet, azok hatékonyságának a mérésben nem igazán jeleskednek. Vagy pedig túlságosan lesarkítják és egy-egy marketing eszköz hatékonyságának a mérését végzik el. Nem pedig esetlegesen egy végrehajtott kampány komplexitásában gondolkoznak.
A marketing minden, amit egy vállalat tesz azért, hogy ügyfeleket, vásárlókat szerezzen és kapcsolatot tartson fenn velük. A cégek marketingkampányaikkal kapcsolatban felmerülő legnagyobb kérdései magukban foglalják, hogy milyen megtérülést (ROI) kapnak az elköltött pénzért.
Ebben a cikkben megvizsgálunk néhány különböző módot a kérdés megválaszolására.
A marketing ROI lényege:
A vállalatok a befektetés megtérülését (ROI) mérik annak megállapítására, hogy egy marketingkampány költséghatékony volt-e.
A magas ROI azt jelzi, hogy egy marketingkampány hatékony volt.
A ROI mérésének legegyszerűbb módja az, ha elosztjuk az értékesítés nettó növekedését a marketingköltséggel.
Egy pontosabb (de bonyolultabb) módszer a marketingkampány megkezdése előtt bekövetkezett organikus értékesítési növekedést is figyelembe veszi.
Más módszerek pedig figyelembe veszik az új értékesítési potenciális ügyfeleket, a márkaismertséget vagy más kulcsfontosságú mutatókat.
Egyszerű ROI számítás
A marketingkampány ROI kiszámításának legalapvetőbb módja az, ha integráljuk azt a teljes üzletág-számításba.
Kivesszük az adott üzletből vagy termékcsaládból származó eladások növekedését, levonjuk a marketingköltségeket, majd elosztjuk a marketingköltséggel.
(Értékesítési növekedés – Marketingköltség) / Marketingköltség = ROI
Tehát, ha az eladások 1.000.000 Ft-tal nőttek, és a marketingkampány 100.000 Ft-ba került, akkor az egyszerű ROI 900%.
((1.000.000–100.000 Ft) / 100.000 Ft) = 900%.
Ez is egy módja a ROI számításnak, de inkább kerek számokra, mintsem realizmusra ajánljuk ezt a fajta számítást.
A kampányhoz hozzárendelhető ROI kiszámítása
Az egyszerű ROI számítást könnyű elvégezni, de sok kérdést hagy maga után. Feltételezzük, hogy a teljes hónap/hó árbevétel növekedés közvetlenül a marketingkampánynak tulajdonítható. Ahhoz, hogy a marketing ROI-nak valódi jelentése legyen, elengedhetetlen az összehasonlítás. Az egyes hónapok, vagy az előző évi ugyanazon időszakok összehasonlítása – különösen az üzletág eladásai a kampány indulását megelőző hónapokban – segíthet a hatás egyértelműbb kimutatásában.
Ahhoz azonban, hogy valóban érezzük a hatást, lehet egy kicsit kritikusabb. 12 hónapos kampányelőny segítségével kiszámíthatjuk a meglévő értékesítési trendet. Ha az eladások átlagosan havi 4%-os organikus növekedést mutatnak az elmúlt 12 hónapos időszakban, akkor a marketingkampányra vonatkozó ROI-számításnál 4%-ot kell kivonnunk az eladások növekedéséből.
Ennek eredményeként ez lesz:
(Értékesítési növekedés – Átlagos organikus értékesítési növekedés – Marketingköltség) / Marketingköltség = ROI
Tehát tegyük fel, hogy van egy cégünk, amely átlagosan 4%-os organikus értékesítési növekedést produkál, és egy hónapon keresztül 10.000.000 Ft-os dolláros kampányt folytat. Az értékesítés növekedése ebben a hónapban 15.000.000 Ft. Amint már említettük, ennek 4%-a (600.000 Ft) szerves a korábbi havi átlagok alapján. A számítás így megy:
(15.000.000 Ft – 600.000 Ft – 10.000.000 Ft) / 10.000.000 Ft = 44%
Ebben a példában az organikus növekedés kivonása csak 50%-ról 44%-ra csökkentette a számot, de ez még mindig kiemelkedő. A való életben azonban a legtöbb kampány sokkal szerényebb megtérülést hoz, így az organikus növekedés kivonása nagy változást hozhat.
A másik oldalon azonban a negatív árbevétel-növekedést produkáló cégeknek sikerként kell értékelniük a trend lassulását.
Például, ha az eladások átlagosan havi 1.000.000 Ft-tal estek vissza az előző 12 hónapos időszakban, és egy 500.000 Ft-os marketingkampány csak 200.000 Ft árbevétel-csökkenést eredményez abban a hónapban, akkor a számítás a 800.000 Ft-ra (1.000.000 – 200.000 Ft) összpontosít. Tehát annak ellenére, hogy az eladások visszaestek, kampányunk ROI-ja 60% ((800.000–500.000 Ft) / 500.000 Ft) – ez egy kiváló megtérülés a kampány első hónapjában, amely lehetővé teszi, hogy megvédje az eladásokat, mielőtt növelné azokat.
Kihívások a marketing ROI-val
Ha egy meglehetősen pontos számítást végzünk, a hátralévő kihívás az időtartam. A marketing egy hosszú távú, több eszközzel és kapcsolódási ponttal járó folyamat, amely idővel az eladások növekedéséhez vezet. Az egyszerűség kedvéért használt hónapról hónapra történő változás nagyobb valószínűséggel több hónapra vagy akár egy évre oszlik el. A sorozat első hónapjainak ROI-ja egyenletes vagy alacsony lehet, ahogy a kampány elkezd behatolni a célpiacra. Az idő előrehaladtával az eladások növekedésének kell következnie, és a kampány összesített ROI-ja jobban fog kinézni.
Egy másik kihívás, hogy sok marketingkampány nem csupán eladások generálására irányul. A jobb marketingügynökségek tudják, hogy az ügyfelek eredményorientáltak, ezért megkerülik a gyenge ROI-adatokat azáltal, hogy több olyan lágy mérőszámot adnak hozzá, amelyek a jövőben az eladásokat ösztönzik, vagy nem. Ilyen lehet például a márkaismertség a médiában történő említés révén, a közösségi médiában való kedvelések, és még a kampány tartalomkibocsátási aránya is. A márkaismertséget érdemes megfontolni, de nem akkor, ha maga a kampány nem képes idővel az eladások növekedését előmozdítani. Ezek a mellékhasznok nem képezhetik a kampány lényegét, mert nem mérhetők pontosan forintban.
⚡️Fontos: Az eladások növekedése nem az egyetlen módja a marketingkampányok hatékonyságának mérésére. A marketingkampányok a márkaismertség, a vásárlói hűség, a vásárlói élettartam és a közönség elköteleződésének növelésére is törekedhetnek.
Marketing ROI mérése más módokon
Mi az eladások növekedésére koncentráltunk, miközben sok kampány célja az értékesítési potenciál növelése az átalakításért felelős értékesítőkkel. Ebben az esetben meg kell becsülnünk a potenciális ügyfelek értékét úgy, hogy megszorozzuk a potenciális ügyfelek számának növekedését a korábbi konverziós aránnyal (a tényleges vásárlás hány százaléka).
Hogyan számíthatom ki a ROI-t a marketingben?
A marketingkampány ROI-jának kiszámításának legegyszerűbb módja az értékesítés növekedésének mérése a kampány összköltségének százalékában.
Ennek képlete:
ROI = (Értékesítés növekedése – Marketingköltség) / Marketingköltség.
Mi tekinthető jó ROI-nak a marketingben?
Minden vállalkozás más és más, ezért a „jó” ROI-t mutató mérték termékenként és piaconként eltérő. Marketing szempontból az 5:1 arányú ROI a befektetés erős megtérülése – más szóval, az értékesítés vagy egyéb üzletág nettó növekedésének körülbelül ötször nagyobbnak kell lennie, mint a marketingkampány költsége. A 10:1-es ROI kivételesnek számít, de a 2:1-es ROI sok iparág számára nem lenne elegendő a termék gyártási és értékesítési többletköltségei miatt.
Mi tekinthető jó befektetési megtérülésnek?
Nincs meghatározott szabvány arra vonatkozóan, hogy mi számít „jó” megtérülésnek. A befektetőknek mérlegelniük kell az egyes befektetési típusokhoz kapcsolódó kockázatokat, valamint az alternatív költségeket – azt a megtérülést, amelyet ugyanazon erőforrások máshol történő befektetésével érhettek volna el.
Az egyértelműség kedvéért a marketing a legtöbb vállalkozás elengedhetetlen része, és sokszorosan többet fizethet, mint amennyibe kerül. Ahhoz azonban, hogy a legtöbbet hozhassa ki marketingköltéseiből, a vállalkozásnak tudnia kell, hogyan mérheti annak eredményeit. A marketingcégek néha lágyabb mérőszámokkal próbálják elterelni a figyelmet, de a legtöbb vállalkozás számára a ROI az, ami számít.
Minden marketingkampány ROI-ja végső soron a megnövekedett eladások formájában jelentkezik. Célszerű minden kampány során rendszeresen futtatni a számítást az értékesítési növekedés mínuszával az átlagos organikus növekedésből, mert az eredmények elkészítése időbe telik. Ez azt jelenti, hogy ha a megtérülés néhány hónap elteltével nem éri el amit várunk tőle, akkor lehet, hogy ez csak rossz kampány a célpiac számára.
Mi a Marketing Consultingnál értékesítési rendszereket építünk, ahol az egyes marketing eszközök kombinálása mellett, összefüggésében készítjük el ügyfeleinknek megtérülési számításaikat, hogy döntéseiket folyamatos riportálás mellett, adatvezérelten hozhassák meg.
Gyakran Ismételt Kérdések (GYIK)
A marketing ROI (Return on Investment) egy pénzügyi mutató, amely a marketingtevékenységek hatékonyságát és jövedelmezőségét méri. A marketing ROI segít a vállalatoknak megérteni, hogy a marketingbefektetéseik milyen mértékben járultak hozzá a bevételükhöz vagy profitjukhoz.
A marketing ROI (Return on Investment) fontossága egy vállalkozás számára több okból is jelentős:
Hatékonyság mérése: A marketing ROI lehetővé teszi a vállalkozások számára, hogy mérjék a marketingtevékenységek hatékonyságát és megtudják, mely kampányok és stratégiák hozzák a legjobb eredményeket.
Költséghatékonyság: Segít a vállalkozásoknak azonosítani, hogy mely marketingkiadások térülnek meg a legjobban, és melyek azok, amelyek nem hoznak elegendő bevételt. Ezáltal optimalizálhatják a marketingbüdzsét és csökkenthetik a pazarlást.
Döntéshozatal támogatása: A pontos ROI-adatok alapján a vezetők jobban informált döntéseket hozhatnak a jövőbeli marketingstratégiák és kampányok tervezésében. Ez növeli a befektetések megtérülésének valószínűségét.
Teljesítménymérés: A marketing ROI egy objektív mutató, amely megmutatja, hogy egy adott marketingkampány mennyire volt sikeres. Ezáltal a vállalkozások képesek összehasonlítani a különböző kampányok teljesítményét és javítani a jövőbeli marketingtevékenységeken.
Stratégiai tervezés: Az ROI elemzése segít a hosszú távú stratégiai tervezésben is, mivel megmutatja, mely marketingcsatornák és -taktikák érdemesek további befektetésre.
Versenyelőny: A hatékony marketing ROI-mérés segíthet a vállalkozásoknak versenyelőnyt szerezni a piacon, mivel jobban tudják optimalizálni a marketingtevékenységeiket és célzottabban érhetik el a kívánt célcsoportot.
Befektetői bizalom: A befektetők és részvényesek számára is fontos, hogy a vállalkozás jól tudja menedzselni a marketingkiadásait és képes bemutatni a marketingbefektetések megtérülését. Ez növeli a vállalkozásba vetett bizalmat és támogatást.
Összességében a marketing ROI kulcsfontosságú eszköz a marketing hatékonyságának és jövedelmezőségének mérésében, amely hozzájárul a vállalkozás hosszú távú sikeréhez és növekedéséhez.
Perger Tamás vagyok a Marketing Consulting alapítója és ügyvezetője.
13+ év szakmai tapasztalattal az online marketing területén.
Cégünk a Marketing Consulting Kft. többszörös Marketing Gyémánt Díjas ügynökség, a Magyar Marketing Szövetség büszke tagjai vagyunk, jómagam pedig a Magyar Marketing Szövetség egyik hazai nagykövete.
Munkatársaink folyamatosan a legfrissebb szaktudással rendelkeznek Google és Meta hirdetések tekintetében, melyet szakvizsgáink bizonyítanak.
Ügyfeleink hirdetéseinek optimalizálását folyamatosan magas szinten tartjuk, ezért a minősített, hivatalos Google Partner státuszt is kiérdemeltük.
Weboldalak és webshopok tucatjainak segítünk jelenleg is láthatóvá válni, éppen ezért a hazai Shoprenter és UNAS is kiemelt szakértőként ajánl minket, mint marketing szolgáltatót.