Az OpenAI bejelentette legújabb innovációját, a mesterséges intelligencia által vezérelt SearchGPT keresőmotort. Ezzel az újításukkal az OpenAI hivatalosan is belépett a keresőszolgáltatások piacára. A SearchGPT képes az interneten található információk valós idejű megkeresésére és elérésére.
Amikor a felhasználók megnyitják a keresőt, egy nagy szövegmezővel találkoznak, amely megkérdezi: „Mit keresel?” A SearchGPT nem csupán egy hagyományos linklistát kínál, hanem megpróbálja azokat rendszerezni és értelmezni. Az OpenAI egyik bemutatójában például a keresőmotor összefoglalja a zenei fesztiválokkal kapcsolatos eredményeket, és rövid leírásokat ad az eseményekről, mellékelve a releváns hivatkozásokat.
Egy másik bemutató során a SearchGPT elmagyarázza a paradicsom ültetésének ideális időpontját, majd részletesen ismerteti a különböző fajtákat. A találatok megjelenése után a felhasználók további kérdéseket tehetnek fel, vagy az oldalsávra kattintva további releváns hivatkozásokat nyithatnak meg. Van egy úgynevezett „vizuális válaszok” funkció is, de az OpenAI nem részletezte ennek működését a közzététel előtt.
A SearchGPT jelenleg még csak kísérleti stádiumban van. Ezt a szolgáltatást a GPT-4 modellcsalád hajtja, és induláskor kizárólag 10 000 kiválasztott tesztfelhasználó férhet hozzá – nyilatkozta Kayla Wood, az OpenAI szóvivője. Wood elmondta, hogy az OpenAI különböző partnerekkel dolgozik együtt, és közvetlen tartalom-hírcsatornákat használ a keresési eredmények létrehozásához. Az a céljuk, hogy végül ezeket a keresési funkciókat integrálják a ChatGPT platformjába.
Ez a lépés komoly kihívást jelenthet a Google számára, amely gyorsan próbálja integrálni a mesterséges intelligencia alapú funkciókat saját keresőjébe, mivel attól tartanak, hogy a felhasználók olyan versenytársak termékei felé fordulnak, amelyek előbb kínálnak hasonló lehetőségeket. Emellett az OpenAI versenybe kerül a Perplexity nevű startup céggel is, amely önmagát mesterséges intelligencia alapú „válasz” motorként definiálja. A Perplexity nemrégiben kritikák kereszttüzébe került egy mesterséges intelligencia által készített összefoglaló funkció miatt, amelyről a kiadók azt állították, hogy az gyakorlatilag plagizálta az ő munkáikat.
Az OpenAI felismerte a korábbi hibákat, és most egy teljesen új megközelítést alkalmaz. Egy blogbejegyzésükben kihangsúlyozták, hogy a SearchGPT fejlesztése során számos hírpartnert vontak be, például a The Wall Street Journal, a The Associated Press és a Vox Media. „A hírpartnerektől rengeteg értékes visszajelzést kaptunk, és továbbra is várjuk a véleményüket” – mondta Wood.
A kiadóknak lehetőségük lesz befolyásolni, hogyan jelenjenek meg az OpenAI keresési funkcióiban. Eldönthetik, hogy tartalmaik felhasználhatók-e az OpenAI modelljeinek betanítására, miközben továbbra is megjelenhetnek a keresési eredmények között.
„A válaszok egyértelmű forrásmegjelöléseket és linkeket fognak tartalmazni” – írta a vállalat blogjában. Vajon ez mennyire befolyásolja majd a SEO keresőoptimalizálást? A SearchGPT célja, hogy megkönnyítse a felhasználók számára a kiadókkal való kapcsolatfelvételt azáltal, hogy a keresési eredményekben látványosan hivatkozik rájuk. „A válaszok egyértelmű, soron belüli, névvel ellátott forrásmegjelölésekkel és hivatkozásokkal rendelkeznek, így a felhasználók tudják, honnan származnak az információk, és gyorsan elérhetik a további találatokat a forráshivatkozásokat tartalmazó oldalsávon.”
A SearchGPT prototípusának bevezetése több szempontból is előnyös az OpenAI számára. Először is, ha a keresési eredmények pontatlanok lennének – mint amikor a Google kiadta az AI áttekintéseit és furcsa ajánlásokat tett –, akkor könnyebben mondhatják, hogy ez csak egy prototípus. Emellett előfordulhatnak téves forrásmegjelölések vagy plágium, ahogyan a Perplexity esetében is történt.
Az új termékről szóló pletykák már hónapok óta keringenek, először februárban a The Information, majd májusban a Bloomberg számolt be a fejlesztésről. Emellett arról is hírt adtak, hogy az OpenAI aktívan próbálta elcsábítani a Google munkatársait egy új keresőcsapat számára. Néhány X-felhasználó észrevette, hogy az OpenAI egy új weboldalt készít, amely utal a közelgő lépésre.
Az OpenAI egyre inkább összekapcsolja a ChatGPT-t a valós idejű internet világával. Amikor a GPT-3.5 megjelent, a modell már hónapokkal korábban elavult. Tavaly szeptemberben az OpenAI bemutatott egy új funkciót a ChatGPT számára, amely lehetővé tette az internet böngészését Böngészés Binggel néven, de ez sokkal egyszerűbbnek tűnik a SearchGPT-hez viszonyítva.
Az OpenAI gyors előrelépése több millió ChatGPT-felhasználót vonzott, de a cég költségei is jelentősen megnövekedtek. A The Information ezen a héten arról írt, hogy az OpenAI mesterséges intelligencia fejlesztési és működtetési költségei idén akár 7 milliárd dollárt is elérhetnek, és a ChatGPT ingyenes verziójának használói csak tovább növelik a számítási költségeket. A SearchGPT induláskor ingyenes lesz, és mivel jelenleg nincsenek reklámok a szolgáltatásban, az OpenAI-nak hamarosan meg kell találnia a bevételszerzés módját.
Gyakran Ismételt Kérdések (GYIK)
A keresőmotor egy olyan szoftver vagy rendszer, amely az interneten vagy egy másik nagy adatbázisban található információk keresésére és lekérdezésére szolgál. A keresőmotorok feladata, hogy segítsenek a felhasználóknak gyorsan és könnyen megtalálni azokat az információkat, amelyekre szükségük van. A keresőmotorok működése általában a következő lépésekből áll:
Indexelés: A keresőmotorok úgynevezett webrobotokat (vagy botokat) használnak, amelyek az internetet böngészik, és információkat gyűjtenek a különböző weboldalakról. Ezek az információk egy hatalmas adatbázisba kerülnek, amely az index.
Lekérdezés: Amikor a felhasználó beír egy keresőkifejezést a keresőmotorba, a rendszer ezt a lekérdezést az indexben tárolt információkkal veti össze.
Rangsorolás: A keresőmotor algoritmusokat használ annak eldöntésére, hogy a találatok milyen sorrendben jelenjenek meg a felhasználónak. Ezt rangsorolásnak hívják, és számos tényező alapján történik, mint például a kulcsszavak relevanciája, a weboldalak minősége és a felhasználói élmény.
Találatok megjelenítése: A keresőmotor megjeleníti a találatokat egy listában, általában a legrelevánsabb eredmények az első helyeken találhatók.
Példák népszerű keresőmotorokra:
- Google: A legnépszerűbb és legszélesebb körben használt keresőmotor.
- Bing: A Microsoft által fejlesztett keresőmotor.
- Yahoo!: Egy másik népszerű keresőmotor, amelyet a Yahoo! cég üzemeltet.
- DuckDuckGo: Egy keresőmotor, amely a felhasználók adatainak védelmére helyezi a hangsúlyt, és nem követi a keresési előzményeket.
A ChatGPT egy mesterséges intelligencia (MI) alapú csevegőbot, amelyet az OpenAI fejlesztett ki. A név a „chat” (beszélgetés) és a „GPT” (Generative Pre-trained Transformer) szavak kombinációja. A GPT modellek, köztük a ChatGPT, a természetes nyelvi feldolgozás (NLP) területén működnek, és képesek megérteni, feldolgozni és generálni emberi nyelven írt szövegeket. A ChatGPT a GPT-4 modellre épül, amely az OpenAI negyedik generációs nyelvi modellje.
Perger Tamás vagyok a Marketing Consulting alapítója és ügyvezetője.
13+ év szakmai tapasztalattal az online marketing területén.
Cégünk a Marketing Consulting Kft. többszörös Marketing Gyémánt Díjas ügynökség, a Magyar Marketing Szövetség büszke tagjai vagyunk, jómagam pedig a Magyar Marketing Szövetség egyik hazai nagykövete.
Munkatársaink folyamatosan a legfrissebb szaktudással rendelkeznek Google és Meta hirdetések tekintetében, melyet szakvizsgáink bizonyítanak.
Ügyfeleink hirdetéseinek optimalizálását folyamatosan magas szinten tartjuk, ezért a minősített, hivatalos Google Partner státuszt is kiérdemeltük.
Weboldalak és webshopok tucatjainak segítünk jelenleg is láthatóvá válni, éppen ezért a hazai Shoprenter és UNAS is kiemelt szakértőként ajánl minket, mint marketing szolgáltatót.